S’inaugura l’escola bressol municipal Guinardó : Servei de Premsa

S’inaugura l’escola bressol municipal Guinardó

22/12/2015



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L’Ajuntament de Barcelona inaugura avui l’escola bressol municipal Guinardó, un dels dos centres d’educació per a infants de 0-3 anys, de titularitat pública que la ciutat ha estrenat des del començament d’aquest curs i que està situat al barri del Guinardó, al carrer de Teodor Llorente, 10. La construcció d’aquest nou centre ha suposat una inversió de 1.796.045 euros.
L’escola té 87 infants, i divideix el seu programa en 6 grups, un dels quals per a lactants (d’entre 4 mesos i 1 any), tres grups per a infants d’1 a 2 anys, i dos grups més per als grans, de 2 i 3 anys.

El centre està ubicat en un edifici de nova construcció, amb un disseny singular i en el qual han estat introduïdes les tècniques més innovadores per tal que el dia a dia de l’escola, tant per als infants com per a l’equip docent, sigui el més còmode possible, aprofitant al màxim els espais i amb un disseny creatiu i alhora funcional no només dels espais sinó també del mobiliari i dels espais exteriors.

L’organització dels espais, un total de 906,03 m2, ha tingut en compte la motricitat dels infants. Per això, les aules de la planta baixa estan destinades als grups d’1 i 2 anys, mentre que les aules del segon pis són les que utilitzen els lactants (que no caminen encara) i els grans de 2 i 3 anys, que si caminen i que de fet són els que tenen més mobilitat. Les aules estan totes abocades a un pati exterior que les omple de la llum natural del dia, però també dels colors que caracteritzen i singularitzen l’edifici sencer, ja que els paviments dels patis, tots amb superfícies toves, llueixen colors diferents seguint el dibuix de la façana, del rubi-cub que emula l’edifici sencer.

Els passadissos del centre no ho són, en realitat. Són espais amples i diàfans que en qualsevol moment es poden convertir en espais d’activitats, que substitueixin en algun moment els patis exteriors.

La cuina compta amb un accés directe des del carrer per evitar que l’entrada de les mercaderies es faci per les zones d’activitat docent, i evitar així que puguin embrutar els espais, un sistema que s’ha implantat en tots els centres municipals.

Alguns elements en el disseny han estat introduïts pensant en reduir el manteniment: les persianes elèctriques resulten més efectives a la llarga que les persianes manuals, que amb l’ús intensiu diari es malmeten més fàcilment. O les parets dissenyades perquè amb la neteja quotidiana quedin sempre com el primer dia. Els tiradors dels armariets són inexistents, també pensant en aquest ús intensiu que al final els afluixa i els malmet, i han estat substituïts per forats.

Finalment, les barres als sostres de les aules, un senzill element que afavoreix que s’hi puguin penjar coses per jugar, o que les educadores puguin agafar-s’hi, penjar-s’hi i fer exercicis per contrarestar possibles problemes posturals derivats de les característiques de la seva tasca quotidiana.

 

Un servei públic molt ben valorat

El curs 2015-2016 va començar amb l’estrena de dues escoles bressol municipals noves, situades als districtes de Gràcia i d’Horta-Guinardó, respectivament i que sumen un total de 161 places noves, 87 l’EBM Guinardó, i 74 places l’EBM Escorial. Amb aquestes dues escoles noves, Barcelona compta amb una xarxa de 97 centres municipals, i amb una capacitat de total 8.101 infants de 0 a 3 anys.

Les escoles bressol municipals, que a Barcelona estan gestionades per l’Institut Municipal d’Educació (IMEB), ofereixen un servei públic educatiu de màxima qualitat i d’excel•lència. Així es reflecteix en les valoracions que en fan les famílies que participen. A finals del curs 2013-2014, una vegada implantades diferents mesures de millora i ampliació del servei a l’alumnat i a les seves famílies, l’Ajuntament de Barcelona va encarregar un treball de camp a una empresa externa homologada, per conèixer l’opinió de famílies participants amb infants matriculats en aquests centres. Es va enviar un qüestionari sobre un total de 50 aspectes diferents relacionats amb el funcionament, model i serveis d’aquestes escoles. A nivell global, les famílies van valorar l’escola amb una nota de 8,6 (sobre 10). Alguns dels aspectes més valorats van ser disposar de cuina pròpia i la neteja dels centres i (ho van puntuar amb un 9,1) i l’atenció rebuda per part de l’infant, la satisfacció d’anar a l’escola, i la relació infant-tutor (amb un 8,9).
Si bé cada escola elabora el seu projecte educatiu, el tret d’identitat de tots ells és que en cada centre es valoren les característiques de l’entorn on està situat i això es concreta en un conjunt de decisions relatives a l’educació que es vol oferir als infants. Les intervencions de les professionals s’adeqüen a les necessitats de cada infant, per tal de contribuir a l’estructuració de la personalitat, el despertar de la imaginació i la curiositat, i per tal d’afavorir el desenvolupament personal en el sentit més ampli.
A més a més, els espais de les escoles bressol municipals estan preparats amb intencionalitat educativa, amb l’objectiu que els infants puguin desenvolupar les seves capacitats afectives, cognitives i de relació. La distribució i la organització dels espais, tant interiors com exteriors, estan pensats per generar un entorn físic segur i acollidor, i una atmosfera càlida i alegre.
A l’escola bressol cada infant és atès d’una manera individualitzada, valorant la seva història i el seu bagatge personal. Aquesta intervenció singularitzada permet oferir a cadascú els reptes i els ajuts que necessita per tal d’aprendre i desenvolupar-se de forma harmònica.

 

La xarxa de centres

La xarxa de les 97 escoles bressol municipals de Barcelona es distribueix en els districtes de la següent manera:

 

Bonificacions que poden arribar al 100% de la quota

L’Institut Municipal d’Educació de Barcelona ha posat en marxa aquest curs un increment dels trams més alts d’ajudes i bonificacions, en concepte d’escolarització i alimentació, per a famílies amb dificultats econòmiques o per atendre situacions particulars econòmiques sobrevingudes durant el curs escolar, que permet arribar a cobrir el 100% de la quota (fins ara el màxim que es cobria era el 90%). Aquestes ajudes, que s’estableixen a partir d’un protocol entre l’Institut Municipal d’Educació i Serveis Socials de Barcelona, s’atorguen a aquelles famílies amb dificultats econòmiques i socials, que compleixin els requisits establerts i que presenten la corresponent sol•licitud. I es poden sol•licitar en qualsevol moment al llarg de tot el curs.
Durant el curs 2014-2015 es van atorgar un total de 2.643 bonificacions (dels diferents tipus), que van suposar una despesa total de 4,8 milions d’euros. Per al curs 2015-2016 s’estima que s’atorgaran al voltant de 2.700 bonificacions, amb un cost previst de 5,5 milions d’euros.

 

Una peça més d’una gran illa d’equipaments

L’illa d’equipaments del Guinardó és un element transformador del barri i del districte, un nou nucli de centralitat. Ha suposat una inversió total de 31.078.139 euros. Tots els elements –l’aparcament, el mercat amb superfície comercial, la residència i centre de dia, el CAP i el casal de joves s’integren en un únic conjunt edificatori continu.
Aquest nucli d’equipaments també està format per:





Paraules clau

Escola Bressol Municipal/ Guinardó/