Barcelona activa el primer gran paquet d’habitatge per posar a disposició de la ciutat més de 2.000 nous pisos públics de lloguer : Servei de Premsa

Barcelona activa el primer gran paquet d’habitatge per posar a disposició de la ciutat més de 2.000 nous pisos públics de lloguer

08/12/2015



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El govern municipal ha activat el primer gran paquet d’habitatge públic per posar a disposició de la ciutat més de 2.000 nous pisos. L’Ajuntament de Barcelona, de fet, ha iniciat els tràmits per impulsar la construcció de 1.145 nous habitatges. La regidoria d’Habitatge ha formalitzat l’encàrrec al Patronat Municipal de l’Habitatge (PMHB) per construir noves promocions de pisos en 10 solars de propietat municipal que estan situats en els districtes de Sants-Montjuïc, Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris. En concret es tracta dels següents solars:

– C/ Ulldecona 68-70 – la Marina del Prat Vermell
– C/ Puigcerdà 100-102 – Besòs-Maresme
– C/ Maresme, 97-91 – Besòs-Maresme
– Carretera de Ribes, 51-65 – Trinitat Vella
– C/ Escolapi Càncer, 10 – Torre Baró
– C/ S’Agaró sn – Trinitat Nova
– Via Favència, 275 – Trinitat Nova
– Illes D1 i D (2 solars) del sector 8 de La Marina del Prat Vermell
– C/ Lluís Borrassà, 23-35 – Besòs-Maresme

Aquests solars són de propietat municipal i estan qualificats urbanísticament per a la construcció d’habitatge protegit. Actualment estan buits, i de fet, estan pendents de desenvolupament urbanístic des de fa més de 4 anys. En el cas dels solars dels carrers Puigcerdà i Maresme, corresponen a les actuacions que estaven previstes en el planejament del 22@, de renovació del teixit urbà del Poblenou. Pel que fa als sòls de la Marina del Prat Vermell, són solars que s’inclouen en el planejament vigent d’àrees urbanitzades i vacants del nou barri en construcció. A Torre Baró i Trinitat Nova, els projectes d’habitatge que es desenvoluparan completaran àmbits d’actuació de planejaments previstos, i en concret a Trinitat Nova es construeixen els primers blocs d’habitatge social que no estaran destinats al reallotjament sinó que constituiran el nou parc de lloguer social del barri. Finalment, als solars de Porta Trinitat Vella, Via Favència i Lluís Borrassà es proposa la construcció d’illes mixtes d’equipament i habitatge.

 

L’encàrrec formulat al PMHB especifica que es construiran promocions de pisos per al lloguer social en la majoria dels casos, excepte alguna de les promocions que es destinaran a habitatge dotacional. Els habitatges destinats a lloguer social es caracteritzen perquè les famílies que en són adjudicatàries paguen un lloguer en funció dels seus ingressos. L’habitatge dotacional es destina a satisfer els requeriments temporals de col·lectius específics amb necessitats d’assistència o emancipació justificades en polítiques socials prèviament definides, tal com estableix l’article 34.3 del Text Refós de la Llei d’Urbanisme.

Aquest nou paquet de 1.145 habitatges encarregats al Patronat, es destinarà prioritàriament a lloguer social, per tal de compensar el parc d’habitatge que anteriorment s’havia destinat a altres règims de tinència que podien ser prioritaris en el passat.

Pel que fa al calendari amb el qual treballa el govern municipal, aquesta setmana el PMHB ha convocat ja els cinc primers concursos d’arquitectura per al disseny dels edificis que es construiran als solars dels carrers Puigcerdà, Ulldecona, Lluís Borrassà, Escolapi Càncer, i S’Agaró. La resta de concursos d’arquitectura es convocaran el primer quatrimestre del 2016.

Quant al pressupost, es calcula una inversió estimada de 110 milions a repartir en els diferents exercicis de 2016 a 2019.

Estan en obres 9 promocions (498 pisos), i 12 més s’estan tramitant (518 habitatges)

A aquestes noves promocions encarregades al PMHB cal sumar les que ja estan en marxa. En concret, en aquests moments 9 promocions que sumen un total de 498 pisos estan en construcció.

Aquests pisos són lloguers socials, a habitatges dotacional per a la gent gran, en règim a dret de superfície i per afectats urbanístics. Pel que fa a les promocions que es troben en procés de redacció de projecte o en tràmit de llicència, n’hi ha 12 més, que suposaran la construcció de 518 habitatges més també destinats a lloguer i a dret de superfície, a dotacional, per afectats urbanístics, i a lloguer social.

En total, per tant, ja estan en procés 1.016 habitatges que sumats als 1.145 que ara inicien els tràmits, suposaran la posada al mercat de 2.161 nous habitatges, amb els quals el govern vol complir amb els seus plans d’ampliació del parc públic d’habitatge, i en aquest cas per donar compliment al compromís adquirit de crear 2.000 nous habitatges construïts per l’Ajuntament. A més a més, aquest impuls al parc públic d’habitatge suposa un gran esforç per part del govern municipal per situar Barcelona entre les ciutats europees modèliques per les seves bones pràctiques en polítiques d’habitatge.

 

Primer pas per assolir la fita de 4.000 nous habitatges

El compromís del govern municipal però, és arribar al final de mandat amb un increment de 4.000 nous habitatges més assequibles. Per tant, als més de 2.000 que ja es posen en marxa, caldrà sumar uns altres 2.000 que es crearan amb la col·laboració d’altres promotors, sobretot cooperatives que impulsen nous models de tinència i d’ús dels habitatges, i que es caracteritzen perquè són sense afany de lucre, o amb afany de lucre limitat. Amb aquests altres promotors, la voluntat i l’objectiu és d’ampliar sobretot el parc d’habitatge destinat a lloguer social, per donar sortida a la gran demanda d’habitatge assequible que hi ha a la ciutat.

El govern municipal, a través de la regidoria d’Habitatge, està desplegant les seves polítiques d’habitatge social a través de dos grans eixos d’actuació. Un d’aquests eixos passa per l’impuls de la construcció de noves promocions d’habitatge públic que permetin incrementar el parc d’habitatge de lloguer social a la ciutat, atès que a Barcelona actualment només un 1,5% de l’habitatge és de lloguer social, quan els paràmetres dels països europeus referents en polítiques d’habitatge es mouen entre el 20% i el 30%.
El segon gran eix d’actuació prioritària del govern és la recuperació d’habitatge buit. En aquest sentit, des de l’inici del mandat es porten a terme converses amb els grans tenidors de pisos buits que hi ha a la ciutat (entitats financeres i la Sareb) per tal d’assolir acords de cessió de l’ús d’aquests pisos. Si bé, els acords estan molt avançats, la situació d’emergència obliga a l’Ajuntament a utilitzar tots els mecanismes a la seva disposició per tal d’aconseguir amb celeritat disposar d’habitatge públic. Per aquest motiu, també s’està treballant per comprar habitatge buit a través de la figura que preveu la llei del tempteig i retracte, com s’ha fet ja en alguns pisos propietat de bancs, i se segueix pressionant les entitats financeres amb la imposició de multes coercitives per la tinència d’habitatge buit durant llargs períodes de temps.





Paraules clau

habitatge/