Laura Pérez assisteix a la presentació de la 2a Jornada Col·laborativa Universitat Ciutat : Servei de Premsa

Laura Pérez assisteix a la presentació de la 2a Jornada Col·laborativa Universitat Ciutat

01/12/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Dimecres, 2 de desembre a les 9:00 hores (c/ Pau Gargallo, 5) la regidora de les Corts, Laura Pérez, assisteix a la presentació de la 2a Jornada Col·laborativa  Universitat Ciutat, que se celebra a la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC, que col·labora aquest any en aquesta segona edició.

La jornada l’organitzen la Fundació CIM (entitat vinculada a la UPC), l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI, centre mixt de la UPC i el CSIC),  l’Ajuntament de Barcelona (el districte de les Corts i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat) i el Consorci d’Educació de Barcelona. Tractarà  la inclusió educativa en el pas de l’institut a la universitat amb un doble objectiu: afavorir un model educatiu inclusiu en tots els nivells i consolidar l’Espai d’Inclusió del districte de Les Corts.

En aquest sentit, acadèmics i professionals de diversos àmbits de l’arquitectura, l’enginyeria, la ciència i la tecnologia identificaran, juntament amb professorat de secundària, les barreres que afecten al desenvolupament acadèmic dels estudiants de secundària i batxillerat amb discapacitats que vulguin seguir els estudis que s’imparteixen a la universitat.

La presentació de la jornada, gratuïta i prèvia inscripció a través de formulari, anirà a càrrec de Sisco Vallverdú, vicerector d’Estudiants de la UPC; Jaume Franch, degà de l’FME; Laura Pérez, regidora del Districte de Les Corts; Mercè Massa, gerent del Consorci d’Educació de Barcelona; i un representant de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat.

Continuarà amb la conferència “En què treballem a la UPC i a l’Ajuntament per a millorar la inclusió?“, a càrrec de Yolanda Anguita, de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i de Montserrat Vilalta, del Programa d’Inclusió i Discapacitat de la UPC. Tot seguit hi haurà la conferència “Experiències d’inclusió de persones amb discapacitat en l’àmbit politècnic”, per part de Francesc Sistach, professor de la UPC i director general d’Specialisterne; Carlos Pérez, arquitecte de l’estudi BAC Engineering Consultancy Group i antic estudiant de la UPC, i Candi Quintana, optometrista de General Òptica, també titulat per la UPC.

En la segona part d’aquesta jornada es visitarà estarà la Fundació CIM i l’IRI i on es farà una sessió de treball, dinamitzada per Co-Creable, per identificar els reptes i aportar les solucions vers un itinerari acadèmic inclusiu de secundària a la universitat.

Una universitat per a tothom
De fet, la UPC disposa d’un protocol d’inclusió adreçat tant a les persones amb discapacitat, transtorns d’aprenentatge, malaltia i accidents temporals que es matriculen a la universitat, com al personal de la UPC que informa dels estudis.

En aquest sentit, és una de les cinc universitats espanyoles acreditades com a Campus d’Excel·lència Internacional que va participar, l’any 2011, en el programa pilot ‘Campus Inclusiu, Campus sense límits’ per aconseguir que l’estudiantat de secundària amb discapacitat no perdi l’oportunitat de cursar una carrera universitària.

Així mateix, la UPC, a través del seu gabinet de Gestió Sostenible i d’Igualtat d’Oportunitats, treballa en xarxa amb la Comissió Tècnica Universitat i Discapacitat de la Generalitat de Catalunya, i amb els serveis d’atenció a persones discapacitades de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE).
Projectes que milloren la qualitat de vida
La UPC treballa, mitjançant diversos projectes de recerca, per crear espais sense barreres i tecnologies que milloren l’autonomia i la qualitat de vida, que van des de millorar l’accessibilitat urbana a solucions que, des de diversos àmbits, ajuden a persones amb necessitats diverses.

Un dels més recents, dut a terme a peu de carrer, és el projecte Sants Sense Barreres (SASBA), que ha analitzat l’accessibilitat de 60 comerços i establiments públics de Creu Coberta, l’eix comercial més important del districte de Sants-Montjuïc , i ha aportat solucions per resoldre els problemes detectats. Una iniciativa realitzada en el marc de l’assignatura d’Habitatge i Cooperació, impartida per Sandra Bestraten i que s’ha realitzat conjuntament amb la Càtedra d’Accessibilitat de la UPC. El projecte parteix d’una experiència anterior realitzada al nucli antic de Barcelona durant l’any 2013.

També des de l’àmbit urbanístic, el professor Josep Roca, del Departament de Construccions Arquitectòniques I, treballa en el projecte “Ciutat sense barreres”. Eina per  l’avaluació i visualització de l’accessibilitat a l’espai públic, a partir de tecnologies TLS, GIS i GPS. Es tracta d’una eina d’avaluació del grau d’accessibilitat i de rutes òptimes a l’espai públic i la seva incorporació en un sistema integral (d’adaptació de l’entorn), amb una arquitectura de serveis distribuïts en dispositius mòbils que es puguin descarregar in situ, i també de forma remota via web, per a usuaris amb discapacitats físiques i visuals.

En l’àmbit de la robòtica, Alícia Casals, professora del Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la UPC i investigadora de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), treballa, juntament amb l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, en la creació d’un sistema robòtic de baix cost d’ajut a la rehabilitació de la marxa per a nens amb trastorns motors greu. En fase de desenvolupament i anàlisi, el sistema es basa en una cinta de córrer comú, similar als que s’utilitzen als centres de rehabilitació, però que s’adapti a pacients d’edats i necessitats diverses i que es pugui fer servir al domicili.

D’altra banda, Investigadors del Grup de Recerca en Enginyeria del Coneixement de la UPC, liderats pel professor Cecilio Angulo, juntament amb un grup de robòtica de La Salle-Universitat Ramón Llull, treballen en el projecte “Follow me” per robotitzar cadires de rodes que permetin circular de forma autònoma per un entorn urbà a les persones amb discapacitat intel·lectual i usuàries de cadires de rodes.

Un altre projecte és “Serious game” (joc seriós) d’entrenament professional i prevenció de riscos laborals per a persones amb dèficit intel·lectual. El joc presenta un entorn 3D que reprodueix un lloc de treball real i permet la realització virtual de protocols de neteja dins de l’entorn. També vinculat a experiències d’aprenentatge i servei al voltant de l’accessibilitat, estudiants i professorat de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEV) han treballat en el projecte ECO, una aplicació per telèfons mòbils que permet a persones amb dificultats comunicatives (persones amb autisme, paràlisi cerebral, problemes cognitius) establir un diàleg amb altres persones mitjançant imatges i sons.

 

Programa

 





Paraules clau

2a Jornada Col·laborativa Universitat Ciutat/