El Plenari dóna tràmit a les Ordenances Fiscals per al 2016 : Servei de Premsa

El Plenari dóna tràmit a les Ordenances Fiscals per al 2016

16/11/2015



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El Plenari de l’Ajuntament de Barcelona ha donat llum verd a l’aprovació inicial de les Ordenances Fiscals per al 2016 amb els vots a favor del govern, PSC i CUP Capgirem Barcelona, l’abstenció d’ERC, i els vots en contra de CiU, PP i Ciutadans. El vot de qualitat de l’alcaldessa, Ada Colau, ha permès iniciar el tràmit d’aquestes ordenances que recullen aportacions d’aquests grups municipals per tal d’aprofundir en l’aplicació d’una política fiscal progressiva i redistributiva, actualitzar les ordenances que no s’havien revisat des del 2012 i repartir la càrrega impositiva en els contribuents.

El primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, ha destacat que la proposta d’Ordenances Fiscals comparteix amb les forces d’esquerres i amb la societat civil la necessitat d’aplicar una filosofia redistributiva i més progressiva . Segons Pisarello, “la nova proposta es basa en quatre pilars: qui més té ha de contribuir més al bé comú, preservar les classes mitjanes afectades per la crisi, contribuir a rescatar les famílies que més han patit aquests anys i assolir una fiscalitat socialment i ambiental més justa”.

Pisarello ha reiterat la mà estesa al diàleg i ha assegurat que “es tracta d’una proposta oberta a noves aportacions, progressiva, socialment i ambiental més justa, que vol estar a l’alçada de les necessitats i els patiments dels ciutadans”. El primer tinent d’alcalde ha advertit que “l’alternativa a aquesta proposta era una pujada d’impostos lineal per a tothom”. Per això, s’ha mostrat “molt satisfet per aquest pas que permet aturar la pujada indiscriminada de l’IBI i fer una fiscalitat més progressiva que beneficiï als que més pateixen i no als que més tenen”.

La proposta d’Ordenances Fiscals de Barcelona per al 2016 manté la congelació de l’IBI per als immobles de menor valor cadastral (VC) i preveu actualitzar-lo per trams per als VC més alts, fins a un màxim d’un 6%. També s’augmenten totes les bonificacions de l’IBI que la llei permet per a col·lectius de més vulnerabilitat. A més, amb la nova proposta d’OOFF es fa un pas més en la política de fiscalitat ambiental, i es passen a bonificar tots els vehicles no contaminants – incloent-hi els vehicles híbrids en les bonificacions-, es deixa de premiar els vehicles dièsel i s’amplia el termini de bonificació per a vehicles de benzina amb emissions per sota dels 120 gr/km CO2.

El projecte d’Ordenances Fiscals manté la voluntat de no incrementar la pressió fiscal als ciutadans, atesa la bona situació financera de l’Ajuntament, i opta per mantenir tipus a tots els impostos, incrementar les bonificacions socials que permet la llei i les bonificacions en impostos ambientals i aprofundir en la via de les subvencions. Pel que fa a les taxes, es congelen aquelles que afecten la butxaca dels ciutadans i es garanteix, això si, que l’usuari que es lucra d’una activitat sigui coresponsable del cost del servei prestat per l’Ajuntament, garantint la màxima transparència.

 

Es manté la congelació de l’IBI per a prop del 80% dels immobles de la ciutat

D’acord amb les converses que s’han mantingut amb grups com el PSC, que donen suport a la proposta, i amb l’opinió favorable de moviments ciutadans com la Plataforma per una Fiscalitat Justa, la proposta d’Ordenances Fiscals per a 2016 contempla congelar la quota de l’IBI per als habitatges amb un valor cadastral per sota dels 100.000 euros -el 79% dels immobles de la ciutat- i aplicar topalls per trams a la resta, segons el valor cadastral dels immobles residencials, amb topalls del 4% per a immobles amb VC entre 100.001 i 300.000 euros, i de fins al 6% per als que tenen un valor cadastral per sobre de 300.000 euros.

El projecte d’Ordenances Fiscals també contempla augmentar totes les bonificacions de l’IBI que la llei permet per a col·lectius de més vulnerabilitat. Amb l’actualització del valor cadastral en les bonificacions es pretén que aquests col·lectius recuperin el percentatge de bonificació perdut degut a l’increment lineal del VC en un 10% els darrers dos anys.

També s’amplia fins a 5 el període actual de 3 anys per a la bonificació de l’IBI dels habitatges de protecció oficial i s’implanta la disminució progressiva de la bonificació de manera gradual a partir del tercer any. D’aquesta manera, els propietaris de pisos protegits tindran bonificada la quota els 3 primers anys al 50%, com en l’actualitat, i s’obre la porta a obtenir una bonificació del 30% de la quota durant el quart any, i un 10% durant el cinquè any des de la compra de l’immoble.

En l’impost de plusvàlues, dins de la bonificació del 95% en la quota de l’impost per les transmissions mortis causa de l’habitatge habitual, es proposa ampliar de 2 anys a 10 el període mínim de residència habitual per evitar que l’estada d’una persona gran més de dos anys en una residència comporti quedar-se sense beneficis fiscals per als seus hereus. I específicament s’incorpora, a proposta de la CUP, que aquesta bonificació sigui possible també si l’habitatge es destina a lloguer social.

 

Subvencions per arribar a les persones més vulnerables i a emprenedors

Si bé, les subvencions no estan incloses en les Ordenances, fruit de les negociacions i converses amb els grups es proposa arribar, per aquesta via, fins a una subvenció equivalent del 50% de la quota de l’IBI en casos de persones amb rendes baixes, i tenir en compte circumstàncies dels membres de la unitat familiar que per exemple estiguin en situació d’atur de llarga durada.

També a través de subvencions, es proposa subvencionar amb l’equivalent del 95% de la quota de l’IBI als comerços emblemàtics, un total de 79 establiments, segons un primer llistat de l’Ajuntament, atenent a una demanda d’ERC.

En el capítol d’ajut als emprenedors, s’incorpora una subvenció equivalent al 20% de la quota de l’IBI per a les empreses que incrementin plantilla i s’amplia les subvencions de l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE) entre el 20 i el 50% si s’amplia entre un 10 i un 25% de mitjana la plantilla amb contractes indefinits. També s’incorporen noves subvencions per a les empreses que s’adhereixin al programa REEMPRESA, durant el primer any, sempre que es mantingui l’activitat durant aquest any.

 

Una aposta decidida per la fiscalitat ambiental i la mobilitat sostenible

En el capítol de fiscalitat ambiental, el Govern municipal fa un pas endavant per apostar clarament per les noves energies, deixa de bonificar de manera explícita els vehicles dièsel i aposta per fomentar l’ús del vehicle de benzina que emet menys partícules en suspensió, en coherència amb l’estratègia contra el canvi climàtic i l’estratègia de la ciutat perquè hi hagi menys contaminació dels vehicles.

Amb la nova proposta d’OOFF es bonifiquen tots els vehicles no contaminants, i no només els turismes com fins ara. S’incorporen també els vehicles híbrids en les bonificacions, amb un 75% de l’impost de circulació, amb la condició que siguin de benzina i emetin màxim 120 gr/km CO2. Pel que fa als vehicles de benzina o bioetanol, es bonificaran tots els vehicles fins a 120 gr/km CO2 d’emissions amb un 25% i s’amplia d’1 a 5 anys de bonificació.

 

Increments de taxes per fomentar la coresponsabilitat

El projecte contempla també increments de les taxes vinculades a l’emissió d’informes tècnics o autoritzacions per part de Bombers o Guardia Urbana, per exemple per sol·licituds d’ocupacions a la via pública per rodatges o circulació de vehicles especials. S’incrementa, per tant, la participació en el cost de les gestions necessàries que cal realitzar per activitats lucratives privades i que no ha de fer front la resta de la ciutadania.

Una de les novetats és que s’incorpora es subvencionar a les entitats o activitats no lucratives la taxa sobre els informes tècnics obligatoris de protecció civil i emergències quan s’organitza un negoci o esdeveniment amb ànim de lucre.

Es manté la proposta per implantar una taxa d’enganxament de la grua abans que s’iniciï la marxa. Aquesta taxa, existent en la majoria de ciutats de l’Estat (Madrid, València, Sevilla, etc.), vol regular una pràctica no regulada fins ara: el desenganxament de la grua un cop la Guardia Urbana ha donat ordre de retirada del vehicle, fet que evitarà pagar el cost sencer de la grua (73,85€ enlloc de 147,7€ en cas d’un turisme).

Tant en el cas del servei de grua com el servei d’enganxament, s’aplicarà una reducció del 10% de la taxa en el cas que els vehicles sancionats no hagin tingut cap multa en el darrer any, atenent a una demanda feta per ERC.





Paraules clau

Ordenances Fiscals/