Barcelona acordarà un protocol per evitar que cap més projecte urbanístic s’aprovi per silenci administratiu : Servei de Premsa

Barcelona acordarà un protocol per evitar que cap més projecte urbanístic s’aprovi per silenci administratiu

16/11/2015



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Cap més projecte urbanístic aprovat per silenci administratiu positiu. Aquest és l’objectiu que s’ha marcat el Govern municipal en l’àmbit de la tramitació de planejaments urbanístics, i, per això, impulsa la creació d’un protocol d’actuació que blindi l’Ajuntament davant aquests procediments administratius, millori la transparència i faciliti la participació de tots els grups polítics municipals en la presa de decisions i l’aplicació del model de ciutat definit.

En definitiva, es tracta de garantir que l’interès públic prevalgui sobre el privat i evitar que cap projecte vegi llum verd sense el vistiplau de la institució, tal com ha succeït en diverses ocasions durant l’anterior mandat.

En roda de premsa, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha afirmat que l’objectiu del protocol serà “que es deixi d’aprovar per la porta del darrere planejaments que condicionen l’aplicació del model de ciutat que col·lectivament hauria de prevaldre”. “Cal corregir aquest funcionament anòmal que feia massa temps que durava i ha tingut impacte en determinades zones i sectors”, ha afegit, i ha assenyalat que el protocol s’elaborarà des de la participació amb els grups i col·lectius implicats, a través de la coresponsabilitat i amb la voluntat de facilitar la transparència en aquest tipus de tràmits.

Els criteris a seguir es donaran a conèixer a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat del proper dimecres, on es presentarà la mesura de govern ‘Proposta per a la redacció d’un protocol per evitar l’aprovació del planejament per silenci administratiu’. Aquest document marcarà la pauta a seguir amb la tramitació de planejaments urbanístics, i també amb els projectes d’urbanització, els instruments de gestió urbanística i les llicències.

La figura del silenci administratiu està regulada en el règim jurídic de les administracions públiques per tal d’atorgar seguretat jurídica al ciutadà i garantir que pugui saber quan es dóna per finalitzat el procediment iniciat arran de la seva sol·licitud. El silenci es produeix quan l’administració que té la competència de resoldre un determinat procediment administratiu no en dicta resolució expressa ni la notifica a qui l’ha motivat.

Aplicat als planejaments urbanístics, el silenci administratiu és especialment preocupant ja que la seva conseqüència és l’aprovació d’un projecte no acordat per l’Ajuntament. Per tant, impedeix exercir amb plenitud la potestat discrecional que té el consistori d’ordenar urbanísticament el territori.

Quant a terminis, ara per ara quan un promotor inicia el tràmit per un planejament d’iniciativa privada, l’Ajuntament té tres mesos per portar-lo a aprovació inicial. Un cop aprovat inicialment, s’obre un període d’un mes d’exposició pública del pla. Després, l’Ajuntament té dos mesos per adoptar i notificar als promotors l’acord de resolució definitiva, i aquest acord s’ha d’elevar al Consell Plenari i ser prèviament informat per la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat.

Si transcorren dos mesos des del final d’exposició pública sense que l’Ajuntament notifiqui cap resolució de fi de procediment, s’entén que es produeix el silenci administratiu positiu –art. 91.3 del Text refós de la Llei urbanisme–. En aquests casos no es pot adoptar cap resolució en sentit diferent a l’aprovació definitiva ja produïda per silenci administratiu, i el promotor pot sol·licitat el certificat d’acte presumpte d’aprovació definitiva. En aquest cas, l’Ajuntament està obligat a ordenar la publicació de l’aprovació definitiva del pla i la seva normativa.

 

Característiques del protocol

Precisament aquesta casuística és la que vol evitar el Govern municipal. La voluntat del futur protocol serà assegurar el compliment dels terminis de tramitació dels instruments de planejament derivat que tingui especialment en consideració els plans d’iniciativa privada. Per tal d’acordar-lo, el Govern municipal crearà un espai de treball amb presència de tots els grups i tots els col·legis professionals amb competències en planejament urbanístic.

Així, tots els expedients corresponents a projectes urbanístics privats se sotmetran als òrgans competents dins els terminis legalment establerts, i s’indicarà en el mateix ordre del dia el termini en què es produiria l’aprovació per silenci administratiu. També s’enfortirà el pes dels informes sectorials que elabori l’Ajuntament per tal que siguin vinculants i decisius en la presa de decisions.

A més, quan la proposta d’acord que es presenti a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat no sigui informada favorablement per una majoria, es posarà de manifest aquesta situació als grups polítics per tal que, si ho consideren, elaborin un dictamen alternatiu i l’elevin al Plenari del Consell Municipal. No obstant, si el compliment dels terminis ho requereix, la proposta d’acord es mantindrà dins l’ordre del dia del plenari.

Si en el plenari no s’aconsegueix la majoria necessària per a adoptar una resolució definitiva del planejament i es donen les circumstàncies per tal que el pla es consideri aprovat definitivament un cop passada la data del plenari, s’inclourà en l’ordre del dia del Consell Plenari del següent mes l’ordre de publicar l’aprovació del pla per silenci administratiu al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB).

En paral·lel, també es preveu instar la Generalitat de Catalunya, com a òrgan competent en la matèria, a permetre un termini de fins a 3 mesos d’exposició pública del planejament urbanístic. Això afavorirà els processos de participació, difusió i coneixement general dels documents urbanístics. Així mateix, se sol·licitarà a la Generalitat que reguli un tràmit addicional per als casos d’iniciatives privades de planejament. Consistirà en un document de criteris o avanç de planejament que faciliti el coneixement de les iniciatives i la valoració del seu interès públic.

Dues aprovacions per silenci administratiu

A la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de dimecres vinent s’ordenarà la publicació en el BOPB de l’aprovació definitiva per silenci administratiu positiu de dos projectes urbanístics d’iniciativa privada. En tots dos casos, l’anterior Govern municipal no va portar a tràmit a la corresponent comissió la resolució dels expedients, fet que va motivar que s’exhaurissin els terminis i va deixar sense marge de maniobra l’actual equip de Govern.

Un d’ells és el Pla de Millora Urbana d’Heron City, aprovat inicialment en Comissió de Govern el 17 de setembre de 2014 i que preveu un canvi d’usos del sòl que suposa incrementar en 6.080 m2 la superfície d’ús comercial.

El període d’exposició pública va finalitzar el 17 de novembre de 2014, amb un informe preceptiu favorable de la Generalitat i un de l’àrea de Comerç de l’Ajuntament que no es pronunciava en cap sentit. Seguidament, en el plenari del 19 de desembre de 2014 el govern de CiU va decidir suspendre l’aprovació definitiva fins que s’aportés l’informe de l’impacte comercial de l’ampliació a l’entorn del centre. No obstant, la notificació de l’acord de la suspensió va presentar-se fora de termini, de manera que el 18 de gener va vèncer el període de denegació amb silenci administratiu positiu.

L’altre projecte és relatiu a l’ampliació de l’establiment que Zara té al passeig de Gràcia, 16. El Pla Especial Urbanístic preveu la implantació d’un establiment menor de 5.000 m2, i la darrera publicació de l’aprovació inicial en Comissió de Govern va ser el 31 de març de 2015. L’exposició al públic va finalitzar el 30 d’abril, i, en no notificar-se cap resolució expressa, el silenci administratiu positiu va produir-se l’1 de juliol, quinze dies després de la presa de possessió de l’actual govern i sense que s’hagués celebrat cap sessió de cap Comissió del Consell Municipal ni cap Plenari del Consell Municipal.





Paraules clau

silenci administratiu/