L’educació inclusiva a Barcelona fa un gran pas endavant amb l’obertura de l’escola bressol Escorial : Servei de Premsa

L’educació inclusiva a Barcelona fa un gran pas endavant amb l’obertura de l’escola bressol Escorial

23/10/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, acompanyada de la tinenta d’Alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, i del regidor d’Educació i Universitats, i del districte de Gràcia, Raimundo Viejo, han inaugurat avui l’escola bressol municipal Escorial, una de les dues noves escoles bressol públiques i municipals que han obert aquest curs a Barcelona.

 

 

Colau ha agraït als governs anteriors haver fet posdible aquest centre. “La xarxa d’escoles bressol municipals ja és un motiu d’orgull, però encara més amb un centre com aquest”, ha dit. Colau tambeha explicat que aquests tipus d’inversions no tenen preu i que “el govern municipal batallarà tot el que calgui per defensar el model d’escola pública, en el qual hi creiem fermament”.

L’educació inclusiva, a Barcelona, forma part del model educatiu de les escoles bressol municipals des del curs 2001-2002, ja que la xarxa de les 97 escoles acull més de 600 nens i nenes amb necessitats educatives especials. Això no obstant, l’educació inclusiva ha fet aquest curs un gran pas endavant amb l’obertura de l’escola bressol Escorial. Si bé des de fa 15 anys, Barcelona compta amb un dispositiu d’atenció i orientació per a infants amb necessitats especials, un dispositiu que va anar evolucionant fins convertir-se en un EAEN (equip d’atenció d’especials necessitats), aquest curs la ciutat ha obert un centre en el qual s’ha ubicat una unitat especialitzada amb un model totalment inclusiu, que apunta cap a una inclusió que integra l’educació especial dins de l’escola ordinària.

Es tracta de l’escola bressol Escorial, situada al barri de la Salut del districte de Gràcia, concretament a la Travessera de Dalt, 94-98; que ha suposat una inversió de 1.079.517 euros; amb capacitat per a 74 infants, i està situada en la planta baixa d’un edifici de nova construcció, amb una superfície de 902,18 m2. Aquesta escola, la primera experiència d’escola bressol pública que acull infants sense discapacitat i infants amb altes discapacitats, ha obert la Unitat Bressol d’Atenció Inclusiva (UBAI), un espai dissenyat arquitectònicament per donar atenció a les necessitats específiques dels infants amb altes discapacitats. Aquesta escola, doncs, està dissenyada amb uns espais i equipaments específics, i està dotada d’un equip multidisciplinar format per docents propis d’una escola bressol, i professionals especialitzats per fer les diferents intervencions educatives i terapèutiques que cada infant pot necessitar tenint en compte la diversitat de perfils.

Allò que veritablement diferencia i singularitza l’EBM Escorial de la resta de les escoles bressol municipals de la ciutat és l’atenció més individualitzada i especialitzada i els suports tècnics més específics que requereixen els alumnes amb altes discapacitats. Un treball conjunt entre els dos equips (l’equip de professionals de l’educació ordinària i l’equip interdisciplinari format per professionals del camp de la salut i de la pedagogia especialitzada) enriqueix el conjunt de la comunitat educativa: infants, famílies i professionals.

L’escola bressol Escorial fusiona el concepte d’atenció precoç especialitzada amb els beneficis de l’ensenyament inclusiu, tenint en compte que ja ningú posa en dubte la importància d’una intervenció terapèutica precoç, atesa la gran plasticitat del sistema nerviós central en els primers anys de vida. Una estimulació precoç específica per a infants amb trastorns en el seu desenvolupament és fonamental per:
– Facilitar el desenvolupament
– Construir adequadament els primers vincles afectius
– Prevenir afectacions secundàries a la discapacitat

L’aula específica que incorpora el centre, l’UBAI, és un espai multisensorial i de psicomotricitat especial per als infants amb altes discapacitats, que constitueix una experiència pionera i innovadora. Aquesta sala multisensorial, que utilitzaran tots els alumnes i l’equip docent de l’escola, incorpora tot un seguit d’innovacions (tubs de bombolles, fibres òptiques, jocs de tacte, control de la il•luminació de la sala i de l’ambient, projeccions…) que permeten jugar als infants tot fomentant la seva mobilitat, afavorint sensacions i emocions, a través dels diferents elements de joc, daus gegants, coixins, polsadors de diferents mides que els nens i les nenes poden ells mateixos anar tocant i experimentant amb ells. Els continguts que es despleguen a dins de l’aula a través de la interacció dels infants amb els diferents elements poden ser sensorials i emocionals, però també poden jugar amb contes o infinitat d’altres continguts que poden anar creant fins i tot l’equip docent.

Aquesta nova escola és un centre de convivència i inclusió d’infants amb discapacitat en un entorn normalitzat. Contribueix, per tant, a la normalització de la dinàmica familiar amb la possibilitat de conciliar la vida familiar i laboral i la integració familiar en l’entorn. Ajuda al desenvolupament d’infants nascuts amb alguna discapacitat, amb atenció individualitzada, especialitzada i global, a càrrec de diferents serveis i especialistes en diferents àmbits i matèries. L’escola, doncs, disposa d’un equip de professionals de l’educació i d’un equip interdisciplinari format per professionals de diferents camps de la salut i la pedagogia especialitzada: fisioteràpia, psicopedagogia, infermeria, logopèdia, atenció a les famílies.

La xarxa d’escoles bressol municipal amb 97 centres públics, acull en l’actualitat més de 600 nenes i nens amb necessitats educatives especials. Al llarg dels darrers anys i per tal d’atendre amb qualitat els infants amb altres discapacitats, s’han generat als centres educatius de la ciutat diferents modalitats d’atenció. Una de les modalitats ha estat l’escolarització compartida amb Nexe Fundació. Aquesta modalitat ha permès als infants gaudir de tots els beneficis de l’escola bressol i dels recursos especialitzats de Nexe Fundació.

Amb la posada en funcionament de l’EBM Escorial no caldrà que els infants facin escolaritat compartida en un centre d’educació especial ja que a la seva escola disposaran de totes les ajudes tècniques, recursos i personal especialitzat per ser atesos.





Paraules clau

ada colau/ alcaldessa/ alcaldessa colau/ escola/