L’Ajuntament introdueix millores socials, laborals i ambientals en el nou contracte d’Atenció Domiciliària : Servei de Premsa

L’Ajuntament introdueix millores socials, laborals i ambientals en el nou contracte d’Atenció Domiciliària

01/10/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Consell de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) ha aprovat el plec de condicions per als nous concursos d’adjudicació del Servei d’Àpats a Domicili i Àpats en Companyia, i el Servei d’Atenció Domiliciària (SAD), dos contractes de gran volum on el govern municipal ha introduït clàusules de millora social, ambiental i de gènere, i on s’han modificat els criteris de valoració per tal que els aspectes tècnics i de qualitat primin àmpliament sobre l’oferta econòmica.

Els recursos municipals destinats a aquests concursos s’incrementen substancialment per assegurar que tots els ciutadans i ciutadanes amb dret a rebre aquests serveis hi puguin accedir i que les condicions de prestació dels mateixos es facin amb la màxima qualitat, amb respecte al medi ambient, i garantint les condicions laborals dels treballadors i treballadores que els presten.

Per vetllar pel compliment d’aquestes condicions en el transcurs de la prestació del servei, l’Àrea de Drets Socials articularà un mecanisme de seguiment, control i avaluació de tots dos contractes durant tot el període d’adjudicació.

 

Criteris comuns de millora

– Per primer cop, les empreses que es presentin al concurs obtindran un 80% de la seva valoració en funció de criteris qualitatius, mentre l’oferta econòmica suposarà el 20% restant. Aquest canvi sobre el darrer concurs, on el pes de l’oferta econòmica arribava fins el 40%, pretén millorar la qualitat de l’adjudicació i que aquesta no es regeixi per criteris economicistes.

– S’introdueixen límits a les baixes, de manera que es consideraran desproporcionades les ofertes que se situïn un 5% per sota de la mitjana del conjunt, amb l’objectiu d’evitar una competició entre les empreses per presentar ofertes amb un baix cost, que acaben repercutint en la qualitat del servei i en les condicions laborals dels treballadors i treballadores.

– Un 5% dels professionals que executin el contracte seran persones amb dificultats particulars d’inserció laboral i un 5% del pressupost d’adjudicació s’haurà de subcontractar amb Centres Especials de Treball o amb empreses d’inserció. L’adjudicatari podrà optar a complir només amb una d’aquestes obligacions o una combinació de les dues, sempre que es cobreixi un total del 10%.

 

Servei d’Atenció Domiciliària

El SAD és un servei municipal que s’adreça a persones i/o famílies que tenen dificultats per desenvolupar les activitats de la vida diària o que presenten dificultats d’integració social o manca d’autonomia personal. Aquestes persones reben el suport a domicili d’una treballadora familiar o d’una auxiliar de neteja, que desenvolupen tasques d’acompanyament, suport en necessitats quotidianes o neteja de la llar. L’any 2014 (últim del qual es disposen dades anuals) el SAD va atendre 19.907 persones. Hi treballen actualment prop de 2.000 persones.

El plec del nou contracte estableix:

– Un valor de sortida per a 2016 de 66 milions d’euros (el cost del servei l’any 2014 va ser de 49.9 milions)
– Una prestació prevista en 3,6 milions d’hores d’atenció (150.000 més que l’any 2014)
– Un marge de creixement del servei de fins a un 20%

El contracte tindrà una vigència de dos anys a partir de l’1 de gener de 2016, prorrogables en un màxim de dos més. La ciutat es divideix en quatre zones i els licitadors poden presentar-se a dues com a màxim. Totes les empreses que optin al concurs han d’acreditar una solvència econòmica suficient per a l’abast del servei, així com haver realitzat durant els darrers tres anys un mínim de tres serveis o treballs relacionats amb l’objecte de la contractació.

D’entre les novetats a destacar del concurs s’incorporen també com a condicions exigibles a les empreses que es presentin:

– Disposar o posar en marxa un pla d’igualtat a l’empresa
– Respectar les condicions de treball i remuneració establertes al conveni col·lectiu d’empreses d’atenció domiciliària de Catalunya
– Incloure formació als treballadors i treballadores sobre maltractament a les persones grans i violència masclista
– Acreditar que el vestuari dels professionals s’ha produït respectant criteris ambientals i els drets laborals bàsics

 

Servei d’Àpats Socials

Aquest contracte té per objecte la gestió de dues modalitats del servei, adreçades a persones que presenten dificultats per cobrir les necessitats bàsiques d’una alimentació equilibrada, ja sigui de manera temporal o permanent. Són, majoritàriament, persones grans que viuen soles, algunes de les quals poden desplaçar-se als menjadors on es serveixen els Àpats en Companyia i es presta un servei de dinamització. D’altres requereixen rebre els Àpats a Domicili.

L’any 2014 (últim del qual es disposen dades anuals), es van servir:

 

El plec del nou contracte estableix:

– Un valor de sortida per a 2016 de 5,3 milions d’euros (el cost del servei l’any 2014 va ser de 3,48 milions)
– Una previsió total de 750.000 àpats servits, 500.000 a domicili i 250.000 en companyia (un 23,2% més que l’any 2014)

El contracte tindrà una vigència de dos anys a partir de l’1 de gener de 2016, prorrogables en dos més. Totes les empreses que optin al concurs han d’acreditar una solvència econòmica suficient per a l’abast del servei, així com haver realitzat durant els darrers tres anys un mínim de tres serveis o treballs relacionats amb l’objecte de la contractació. S’exigeix també aportar documentació que acrediti els sistemes de control de qualitat i gestió mediambiental, i disposar d’una infraestructura logística que permeti que la distància entre la cuina central i el receptor final no excedeixi un trajecte superior a una hora.

D’entre les novetats destacables del concurs s’incorporen, a més:

– Increment de la jornada de treball dels/es auxiliars de cuina i dinamitzadors/es del servei.
– Incorporació d’un treballador social per atendre les persones que només són usuàries d’aquest servei, sense ser-ho també de SAD, per tal de fer-ne un millor seguiment.
– Increment del nombre de dietes ofertades: possibilitat de servir dieta vegetariana
– Incorporació del cafè, llet i infusions en el servei prestat
– Millores tecnològiques: implementació d’un sistema de codi QR per verificar el correcte subministrament del menjar en el servei d’Àpats a Domicili i per al control i seguiment de l’assistència en el servei d’Àpats en Companyia. El dispositiu, incorporat a la nevera de l’usuari, permet fer un seguiment detallat de la conservació i consum dels àpats servits.





Paraules clau

Servei d’Àpats Socials/