Barcelona, preparada per a l’acollida de les persones refugiades : Servei de Premsa

Barcelona, preparada per a l’acollida de les persones refugiades

29/09/2015



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha comparegut avui per explicar el primer esbós del pla ‘Barcelona, Ciutat Refugi’, que preveu el protocol d’atenció per a l’arribada de 1.200 persones –segons xifres no oficials— en els propers dos mesos a Barcelona, de les quals 600 es quedarien a la ciutat i la resta seria destinada a d’altres municipis de Catalunya. “No podem esperar a tenir la xifra oficial per estar preparats, per tant, ens avancem als diferents escenaris i ens posem en marxa per a acollir aquestes persones amb tots els serveis necessaris”, ha explicat l’alcaldessa, acompanyada del coordinador del pla, Ignasi Calbó, i per la Directora d’Emergències Socials de Barcelona, Isabel Ferrer.

Prèvia a l’exposició del pla als mitjans de comunicació, Colau s’ha reunit amb els presidents dels grups municipals de Barcelona per comunicar-los els eixos del pla, que es portarà al proper Plenari del Consell Municipal a través d’una mesura de govern. A través de la coordinació dels diferents serveis d’emergència de la ciutat, el pla preveu posar en marxa un conjunt de mesures i recursos per a l’acollida, atenció i seguiment de les persones que arribaran provinents dels diferents contingents de refugiats que estableixi la Unió Europea per a l’Estat espanyol.

Colau ha advertit que la política d’asil que està realitzant l’estat espanyol és “vergonyant”, i ha explicat que ni tan sols està donant informació sobre quin és el contingent previst que arribi a la ciutat de Barcelona els propers mesos, malgrat que és imminent. “L’Estat espanyol i la Unió Europea estan defugint les seves responsabilitats vers les persones refugiades, agreujant encara més el problema”, ha subratllat.

Tant Colau com Ferrer han fet una crida perquè a l’arribada d’aquestes persones, aquestes puguin gaudir de la intimitat que requereix la seva situació de “greu vulnerabilitat”, l’atenció dels quals es confiarà, en primera instància, a professionals –entre 75 i 250 en funció de les necessitats– de tots els àmbits.

Els objectius principals d’aquest pla són que es compleixi estrictament el dret internacional en matèria de refugiats; assegurar-los els drets bàsics durant la seva estada –educació, sanitat i allotjament–; i la resposta eficient dels serveis per a atendre’ls, sens perjudici del funcionament quotidià de la ciutat i dels serveis que presta a les persones. També busca la coordinació amb d’altres administracions públiques, teixit associatiu i voluntariat.

Aquest pla es presentarà, com a mesura de govern, en el proper plenari del consell municipal de l’Ajuntament de Barcelona, i es basa en el principi que Barcelona és una ciutat solidària i amb capacitat de resiliència, qualitats que li han permès afrontar situacions de greu emergència, tant en el seu àmbit territorial com nacional i internacional. Aquestes experiències han enfortit el coneixement d’aquestes situacions i ens han ajudat a millorar els procediments i protocols d’intervenció. Barcelona és un referent mundial en l’atenció d’emergències.

Ara, aquesta experiència es posa al servei d’una emergència internacional com la crisi dels refugiats, que està afectant milers de persones que es troben en greu risc i perill per la seva pròpia vida.

 

Pla d’actuació

El pla està dissenyat per a acollir, assistir i proveir dels serveis necessaris les persones que arribin a Barcelona provinents dels contingents de refugiats. Per això, depenent directament d’alcaldia, es procedirà a la creació d’una estructura tècnica de coordinació, encapçalada per un Director Tècnic, del qual dependran un Cap Operatiu i un Cap de Voluntariat.

El pla preveu diferents nivells d’actuació en funció de diferents variables del procés d’arribada a la ciutat de les persones refugiades, el nombre de les quals vindran determinades pels acords europeus i internacionals en aquest àmbit.

Aquests acords determinaran no només el volum de persones que arribin a Barcelona, sinó també els temps d’arribada d’aquests fluxos, l’estatus legal amb què vindran, etc… Davant d’aquestes variables i la incertesa que implica això, l’Ajuntament de Barcelona ha establert dos nivells d’activació del pla.

1. Alerta: s’activarà amb l’arribada d’un contingent de persones de fins a 75 persones

2. Emergència: s’activarà amb l’arribada d’un contingent superior a 75 persones i en un flux continuat

 

Fases de l’actuació

El pla preveu diferents fases d’actuació, que s’anirien desenvolupant progressivament. Les fases es podrien desenvolupar de manera simultània, en funció dels fluxos d’arribada.

A) Fase Zero. Consisteix en el trasllat, a la zona de transició de les persones refugiades, d’un equip multidisciplinari de valoració –metges, treballadors socials i psicòlegs—per conèixer al més aviat possible l’estat d’aquestes persones a fi de preparar els recursos adequats per l’acolliment, tenint en compte que es tracta d’un elevat nombre de persones en situació de greu vulnerabilitat. Caldrà determinar el seu estat social, psicològic i de salut per a activar els recursos necessaris abans de la seva arribada i, per tant, garantir una millor organització del dispositiu d’acollida i atenció.

B) Fase Recepció. La ciutat de Barcelona hauria de ser el punt de trobada de les persones destinades al territori català per a garantir una atenció homogènia a tots els afectats, que serien atesos en primera instància pels equips d’emergències de la ciutat. Per això es proposa l’activació del Pla Bàsic d’Emergència Municipal de la ciutat. El lloc de recepció que s’estableix és el recinte de l’Edifici Fòrum, atesa la seva capacitat i la facilitat per a establir mesures de seguretat. Durant un temps molt limitat (12 hores), s’oferirà a les persones atenció mèdica, social i psicològica urgent i s’actuarà de manera proactiva en aquelles situacions que, des de la recepció, s’observi necessari.

C) Fase Acolliment. Les persones que passin a la fase d’acolliment seran exclusivament persones assignades al territori català. En aquesta fase es podrà oferir a les persones un lloc d’acollida entès com un espai normalitzat, amb serveis bàsics, apropiats a les seves necessitats i costums, i que permeti un certa intimitat i privacitat a les persones. Aquesta primera acollida tindria un termini màxim aproximat de 7 a 10 dies, durant els quals seguirà la seva atenció a través dels professionals.

Finalitzada l’atenció s’orientarà a les persones cap a una de les vies determinades per a la seva integració a d’altres municipis de Catalunya o a la mateixa ciutat de Barcelona.

D) Fase Seguiment Social. A patir de l’exploració i diagnòstic elaborat pels treballadors socials i psicòlegs dels Centres i Espais d’acollida, les persones que restin a Barcelona seran derivades a serveis específics de seguiment social. La durada de la intervenció ha d’oscil•lar entre 6 i 12 mesos, on s’ha de garantir la cobertura de necessitats bàsiques d’aquelles persones que voluntàriament acceptin el pla de treball establert.

E) Fase Tancament. Finalitzat el pla de treball establert en la fase de seguiment social, si s’escau, les persones seran derivades a la xarxa d’atenció normalitzada.

 

Recursos

Per posar en marxa aquest Pla de Treball, l’Ajuntament hi destina inicialment 10,5 milions d’euros, que ja estan inclosos en la modificació pressupostària aprovada inicialment i que properament es portarà a debat i aprovació del Plenari del Consell Municipal. Amb aquesta modificació del pressupost es podran destinar a l’entorn de 100 milions d’euros del superàvit previst del 2015 a polítiques socials i de millora urbana.

L’Ajuntament també treballarà per accedir a ajudes europees per tal d’ajudar en l’esforç pressupostari i/o per complementar el pressupost inicial.

 

Document relacionat:

Mesura de goven “Barcelona, ciutat refugi”





Paraules clau

ada colau/ alcaldessa/ alcaldessa colau/ refugiats/