L’Ajuntament de Barcelona encarrega els estudis previs per la connexió dels dos tramvies : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona encarrega els estudis previs per la connexió dels dos tramvies

18/09/2015



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha acordat encarregar a la societat municipal Barcelona d’Infraestructures Municipals SA (BIMSA) la realització dels estudis que han de garantir la viabilitat de la unió de les dues xarxes de tramvia (Trambaix i Trambesòs), juntament amb les actuacions de redacció de projectes, les actuacions prèvies i/o complementàries, les assistències i l’execució de les obres d’aquesta infraestructura, que s’aniran desenvolupant en fases posteriors.

El Govern Municipal té la voluntat d’abordar la connexió d’aquestes dues xarxes per la Diagonal en el que és una clara aposta per la millora ambiental i la mobilitat sostenible a la ciutat, i en aquest sentit, es treballarà per incidir en la reducció del transport privat potenciant el transport públic i millorant les condicions d’accessibilitat dels vianants i la bicicleta.

Amb aquest acord, des de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat es dóna el tret de sortida al procés per fer realitat la connexió dels tramvies, i en aquest sentit, de manera immediata es començarà per dur a terme els estudis que permetran obtenir l’anàlisi tècnica d’aquestes obres i les implicacions que comportaran.

El Govern Municipal vol comptar amb la màxima informació possible dels requeriments que té a tots els nivells la implantació d’una infraestructura d’aquestes característiques a la ciutat i per aquest motiu s’estudiaran els aspectes més rellevants de la unió d’aquest mitjà de transport comptant alhora amb la participació de tots els agents implicats.

Llistat d’estudis a desenvolupar:

• Elaboració de Seccions i Plantes superfície
• Avantprojectes de les instal·lacions tramviàries
• Aixecament Topogràfic de Detall
• Estudi de Serveis Afectats
• Estudi de Mobilitat i model de trànsit
• Estudi d’alternatives
• Avaluació estratègica ambiental
• Estudi de la demanda i servei de la xarxa unificada de tramvia
• Estudi de semaforització i microregulació semafòrica
• Estudi jurídic d’alternatives per a l’evolució de la concessió
• Estudi informatiu (Llei 4/2006, ferroviària)
• Estudi d’avaluació de l’impacte ambiental (Llei 12/2006, de mesures en matèria de medi ambient).

D’aquesta manera, pel que fa a l’encaix urbà, s’estudiaran les diferents instal·lacions tramviàries necessàries al llarg del traçat, valorant-ne les diferents afectacions, l’accessibilitat per vianants i bicicletes, i es farà un estudi detallat de les zones de parada del tramvia que ha de facilitar l’intercanvi amb la resta de modes de transport públic de la ciutat.

El Govern Municipal preveu que el desenvolupament d’aquesta infraestructura aportarà més capacitat de transport públic i per tant nova demanda per tramvia, busos, metro, FGC i Renfe. Precisament, l’anàlisi de la demanda quantificarà aquest increment i permetrà dimensionar correctament l’oferta i la configuració dels serveis.

L’estudi de mobilitat i de la semaforització farà un avaluació de les implicacions per la mobilitat de vehicles i pel servei de bus, valorant-ne la reordenació necessària pel funcionament òptim de tots els modes. Cal tenir en compte que es vol garantir una integració màxima entre la Nova Xarxa Bus i el Tram. En aquest sentit, la voluntat de l’equip de govern és que el tramvia sigui explotat per un operador públic i aquest serà el plantejament que defensarà davant de la Generalitat.

Per tal de fer el seguiment de tots aquests estudis, l’àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat crearà una sèrie de grups de treball que analitzaran els aspectes tècnics que vagin sorgint a l’entorn de la connexió dels dos tramvies. Aquests grups podran comptar amb l’assistència tècnica d’empreses especialitzades quan es requereixi.

Amb l’acord, el Govern Municipal dóna compliment a la voluntat d’iniciar el procés per la connexió de les dues xarxes de tramvia en els primers 100 dies de govern.





Paraules clau

Diagonal/ TRAM/