L’Ajuntament de Barcelona reorienta els criteris d’actuació jurídica i redueix l’externalització del servei : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona reorienta els criteris d’actuació jurídica i redueix l’externalització del servei

28/07/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El tercer tinent d’alcalde de l’Àrea de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens, ha explicat avui les noves mesures que l’Ajuntament de Barcelona vol dur a terme per reorientar els criteris d’actuació jurídica per evitar duplicitats on ja actua la Fiscalia de Barcelona, per reduir els costos de les externalitzacions dels serveis jurídics i per garantir més diversitat en la contractació de professionals externs.

 

Col·laborar amb Fiscalia. Evitar duplicitats i treballar per la mediació

L’Ajuntament de Barcelona instrumentalitzarà els mecanismes oferts pel Dret Penal de forma proporcional i des d’una perspectiva eminentment social i inclusiva i, per això, estudiarà i obrirà sempre que sigui possible vies relacionades amb la mediació i les mesures alternatives per garantir la cohesió en la cerca de la socialització. No obstant, i segons casuístiques que caldrà estudiar, “quan es vulnerin de forma greu drets fonamentals o s’esdevinguin fets d’extraordinària transcendència per a la ciutat, l’Ajuntament de Barcelona sí es personarà per la via penal. S’evitarà personar-se on ja ho fa la Fiscalia de Barcelona, per tal de no duplicar efectius i cost, i es treballarà per augmentar la col·laboració amb aquest estament a través d’un conveni”, assegura Jaume Asens.

D’aquesta manera, l’Ajuntament de Barcelona retira les acusacions penals vigents on ja es troba personada la Fiscalia. “Una reivindicació històrica de les entitats que defensen els drets fonamentals”, ha recordat Asens, qui ha assegurat que el consistori “sempre serà rescabalat, sense que fer-ho generi cap despesa pública”.

A més, l’Ajuntament de Barcelona no es personarà com acusació, “una anomalia que només es produeix a la ciutat de Barcelona en el conjunt de l’Estat. Ni tan sols a municipis governats pel Partit Popular com Madrid té lloc” ja que aquesta figura del dret, el cas concret de l’acusació popular, està pensada “eminentment per a la ciutadania amb visions alternatives a les del Ministeri Fiscal”.

 

Enfortir els Serveis Jurídics propis i reduir-ne el cost fins a un 45%

La tipologia de serveis contractats i externalitzats fins ara han estat des de l’assessorament puntual al consistori o a les gerències, la defensa jurídica, el servei de procuradors, les consultes registrals o inscripcions a diversos registres, entre d’altres.

L’assessorament extern, a vegades, ha estat més àgil i immediat, cosa que cal contrarestar “millorant el servei i dotant-lo dels recursos necessaris per facilitar al màxim la tasca dels Serveis Jurídics propis de l’Ajuntament de Barcelona”, assegura Jaume Asens.

L’actual govern municipal busca amb aquesta mesura millorar el funcionament i enfortir-lo. “Compartir el coneixement a través d’eines on els professionals puguin cercar procediments i processos similars; augmentant la transversalitat dels equips jurídics que donen servei a diferents ens municipals”, explica el tercer tinent d’alcalde.

D’aquesta manera, les externalitzacions només seran per assumptes que requereixin una gran especialització, o bé, per aquelles on no sigui possible assolir la funció com és la defensa jurídica de funcionaris, la tasca de Notaris, Procuradors o Registres. Però en cap cas externalitzar serà la norma del consistori, sinó l’exepció. “Volem empoderar als professionals de l’Ajuntament de Barcelona, ja que considerem que se’ls estava infravalorant”, apunta Asens.

La reducció d’externalitzacions de la funció jurídica dels serveis municipals i ens dependents de l’Ajuntament de Barcelona serà progressiva. Es crearà la Taula de Coordinació Jurídica on s’avaluaran els casos dubtosos, així com s’esgotaran els contractes vigents, no podent-se prorrogar ni licitar-ne de nous si no és per causes justificades. L’actual govern municipal es fixa un estalvi anual del 45% del pressupost liquidat.

 

Registre únic per compartir coneixement

Jaume Asens ha explicat en roda de premsa que s’establirà un registre únic de litigis municipals, “amb la voluntat de compartir coneixement i fer més transversal la tasca dels serveis jurídics municipals”. Aquest registre serà accessible per a tots els operadors jurídics. A partir d’aquesta eina consultable, “qui encarregui un informe extern haurà de justificar la inexistència de criteri previ sobre la matèria per evitar-ne duplicitats”, confirma Asens. A banda, tant en els contractes oberts i negociats com en els menors, s’introduirà diversificació de professionals per evitar concentrar les externalitzacions en pocs bufets i professionals jurídics i es farà publicitat d’aquests ofertes públiques per millorar l’accés al concurs dels professionals externs”.

Fa pocs dies, en el marc del seminari Transparència: la nova democràcia” que va presidir Asens i en el que van participar més de 200 juristes de l’Ajuntament de Barcelona el tercer tinent d’alcalde els va dir: “El consistori ha de ser punta de llança d’un canvi modernitzador que sigui respectuós amb els Drets. Us posarem les eines per fer-ho efectiu”.

 

Enllaç relacionat:
Jaume Asens presideix el seminari Barcelona Jurídica sobre Transparència i nova democràcia

 

Documents relacionats:
Document 1/3
Document 2/3
Document 3/3





Paraules clau

actuació jurídica/ externalització/