L’Ajuntament adjudica el projecte de remodelació de la Travessera de Dalt entre la plaça Lesseps i Escorial : Servei de Premsa

L’Ajuntament adjudica el projecte de remodelació de la Travessera de Dalt entre la plaça Lesseps i Escorial

28/07/2015



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona tira endavant la remodelació global de la Ronda del Mig – Travessera de Dalt, en el tram comprès entre la plaça Lesseps i el carrer Escorial, al districte de Gràcia. L’empresa municipal BIMSA va adjudicar ahir dilluns, en consell d’administració, l’obra licitada per 8,8 milions d’euros d’aquest tram de 700 metres de longitud, que permetrà completar la remodelació de la Ronda del Mig executada al llarg dels darrers anys i que recentment ha permès finalitzar el tram comprès entre els carrers Mandri i Balmes, a Sarrià-Sant Gervasi.

La pacificació d’aquest tram de la Travessera, llargament reivindicat pels veïns de Gràcia, permetrà, a grans trets, ampliar voreres, reduir els carrils de circulació i reordenar el mobiliari urbà i la senyalització. L’actuació global es completa amb les obres que ja estan en marxa per part de B:SM per construir un gran aparcament soterrat al jardins de Menéndez Pelayo, que permetrà augmentar la dotació d’aparcament de la zona amb 276 noves places i la posterior urbanització dels Jardins Menéndez Pelayo i del carrer Maignon.

 


Àmbit de l’actuació
Un projecte amb participació ciutadana

La remodelació s’ha anat definint a través de la Taula de Treball de la Travessera de Dalt, formada pels representants de les entitats socials, veïnals i de comerciants del tram de la Ronda del Mig corresponent al districte de Gràcia. Aquesta taula va néixer amb la voluntat, d’una banda, de donar continuïtat a la tasca realitzada per la Comissió de seguiment de la Ronda del Mig com a eina de participació en el procés de desenvolupament de l’actuació global i, per l’altra, d’impulsar i participar la remodelació d’aquest tram.

Des de setembre de 2013, s’han anat celebrant a la seu del districte de Gràcia diferents reunions entre les associacions de veïns del barri, representants de l’Ajuntament (districte, Mobilitat, Projectes urbans i Neteja i BIMSA) i l’equip redactor, en el marc de la Comissió de seguiment creada.

 

L’última fase de la pacificació de la Ronda del Mig

L’actuació en aquest tram de la Travessera entre Lesseps i Escorial completarà la pacificació que s’ha executat a tota la Ronda del Mig en diferents trams: el darrer el comprès entre els carrers de Balmes i Mandri, al districte de Sarrià Sant–Gervasi, que va finalitzar a principis d’any.

El tram on s’actuarà compta amb 700 metres de longitud i una superfície total de 21.462 m2. Les obres començaran a principis d’octubre amb una durada prevista de 18 mesos.

L’actuació a la Travessera de Dalt permetrà disminuir l’espai destinat a trànsit rodat i augmentar l’espai per a vianants i transport públic. A més, s’eliminarà l’efecte barrera que ha suposat la Ronda del Mig en la seva configuració inicial, que pràcticament impossibilita la relació entre barris situats a banda i banda de la Ronda. També se suprimiran barreres arquitectòniques i s’actualitzarà i ordenarà el mobiliari urbà.

Les principals característiques de l’obra són:

– Reducció de l’amplada de calçada: un carril per al transport públic i dos carrils de circulació
– Disposició d’una ampla mitjana enjardinada per separar els dos sentits del trànsit
– Ampliació de les voreres fins a una amplada tipus de 5,60 metres
– Ampliació del nombre de passos de vianants entre les voreres mar i muntanya
– Limitació de la velocitat a 50 Km/h
– Nous elements de mobiliari urbà (nou enllumenat eficient amb làmpades LED, papereres, bancs, etc) i d’enjardinament

 


Secció actual i futura d’aquest tram de la Ronda del Mig
Les solucions contemplades al projecte executiu que s’han pres en aquest tram concret per tal de conservar la filosofia de la reordenació de tota la Ronda del Mig han estat:

– L’ampliació de l’amplada del carril bus (fins a 3,20m) respecte a la dels trams anteriors, reduint 10cm les voreres fins a una amplada tipus de 5,60m
– En el tram comprès entre el carrer Larrard i Escorial, la diferència de cotes entres les dues façanes és aproximadament d’1,40 metres; per facilitar la permeabilitat transversal dels vianants, ha estat necessari disposar passos de vianant entre les calçades mar i muntanya amb la pendent mitjana del 6% com a màxim.
– Reduir el nivell sonor, reduint la velocitat de circulació i la disposició d’una capa de trànsit de reduïda sonoritat
– Disposició racional del mobiliari urbà, tant pel que respecta als elements de senyalització vertical, il•luminació, com pel que fa a la resta del armaris, bústies de RSU, etc.

 

Ampliació de la xarxa de recollida pneumàtica

L’actuació en aquest tram de la Ronda del Mig també preveu una millora de les xarxes de serveis urbans i la implantació de noves xarxes de recollida neumàtica de residus entre la plaça Lesseps i Escorial, que es connectaran a la central de recollida neumàtica ja existent a la plaça Lesseps. Aquesta central actualment té una xarxa desplegada amb 130 bústies en funcionament, dóna servei a 6.520 habitants i al 2014 va recollir un total de 1.156 tones de residus, el que equival a 3,16 tones al dia.

El projecte de l’obra mecànica de la xarxa de RSU, que no està inclòs en l’adjudicació anterior, està previst que surti a licitació els propers dies per un import de 2,6 milions d’euros (IVA inclòs). S’executarà dins dels 18 mesos de termini que te l’obra de la ronda del Mig amb l’objectiu de coordinar temporalment tots els treballs.

La xarxa projectada per la travessera de Dalt es subdivideix en 2 eixos, que transcorren pel costat mar i muntanya respectivament, i que comencen al c/ Escorial i es connecten a la central de recollida de la Plaça Lesseps. La implantació de bústies a la via pública s’ha planificat amb l’objectiu de garantir tant una bona funcionalitat d’aquestes com una correcta integració a l’arquitectura de la via.

El nou projecte suposarà la incorporació de 66 bústies més, distribuïdes en 18 ubicacions (9 al ramal muntanya i 9 al ramal mar). Aquestes bústies donaran servei aproximadament a 4.580 veïns.

 

Inversió total impulsada

El conjunt de la inversió impulsada a la Ronda del Mig en el tram comprès entre la plaça Lesseps i el carrer Escorial serà de 12,6 milions d’euros (IVA inclòs), tot comptant l’execució de les obres d’urbanització, l’obra mecànica de la xarxa de recollida pneumàtica, els serveis afectats i les assistències tècniques associades.

 

Aparcament soterrat als jardins de Menéndez Pelayo

A més, actualment en aquest àmbit ja estan en marxa les obres de construcció d’un aparcament soterrat als jardins de Menéndez Pelayo, que es completaran amb els treballs d’urbanització de la superfície i del carrer Maignon. Les obres, a càrrec de B:SM, tenen un pressupost total de 13,6 M€ (IVA exclòs).

Els treballs van començar el març passat i tenen una durada estimada de 18 mesos, amb la previsió d’acabar-se l’estiu del 2016. Permetran construir un aparcament de 4 plantes, amb una superfície total construïda d’aproximadament 9.000 m2, amb un total de 276 places (9 d’elles adaptades i 4 per a vehicles elèctrics). L’accés de vehicles es farà per la Travessera de Dalt mentre que hi haurà dos accessos per a vianants, un des de Travessera de Dalt i l’altre amb ascensor des del carrer Maignon.

El projecte contempla, així mateix, la urbanització dels jardins Menéndez Pelayo i el carrer Maignon, un cop acabi la construcció de l’aparcament. L’actuació preveu zones d’estada, jocs infantils, aparcament bicicletes i zones d’esbarjo per a gossos. Aquesta àrea, que també comptarà amb nova plantació de verd, tindrà diferents accessos, un recorregut en rampa i escales.

 


Render corresponent a la urbanització dels jardins i del carrer Maignon





Paraules clau

Escorial/ plaça Lesseps/ Travessera de Dalt/