Servei de Premsa
19/04/2024
L’Ajuntament va destinar 634.500 euros en concepte d’ajuts de pobresa energètica l’any 2014
10/02/2015
Temps estimat de lectura: 3 minuts
Durant l’any 2014 l’Ajuntament de Barcelona ha destinat 634.426,74 euros en matèria de pobresa energètica, més del 26% respecte l’any 2013. En total, el consistori va oferir l’any passat 4.032 ajuts per poder fer front al consum de subministres.
Des de l’any 2012, que va ser el primer any que es van començar a oferir aquestes ajudes de pobresa energètica, l’Ajuntament, a través de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, ha ofert 8.388 ajudes per aquest concepte, per un import total de 1.389.154,92 euros.
La tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, ha destacat que “l’Ajuntament disposa dels mitjans necessaris per garantir que tothom que ho necessiti estigui emparat per la xarxa de Serveis Socials municipals. Continuarem posant a l’abast de les persones els mitjans necessaris per cobrir les necessitats bàsiques, entre les que es troben els costos derivats dels subministraments energètics de la llar”.
La tinenta d’alcalde també ha explicat que l’Ajuntament disposa de recursos il·limitats per garantir que la xarxa de Serveis Socials de l’Ajuntament puguin donar cobertura a totes les persones vulnerables que no puguin fer front als costos derivats del manteniment dels subministraments bàsics de la llar, així com de qualsevol necessitat bàsica”. “A més”, ha continuat Fandos, “ho fem des de la qualitat i l’eficiència, cercant sempre nous mecanismes i la coordinació amb els agents implicats”.
L’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, a part de disposar d’una partida econòmica oberta, també ha portat a terme diferents accions per fer front als efectes de la pobresa energètica:
– Per una banda, es van establir relacions amb representants de les companyies que operen a Barcelona per crear els circuits i la interlocució necessària que garanteixi el coneixement del Serveis Socials en els casos de tall en el subministrament de persones vulnerables:
- Dins del marc de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, es va aprovar el protocol per evitar el tall de subministrament d’aigua a les persones que no poden fer-se càrrec de les factures. Aquest protocol preveu que en cas d’impagament de les factures, i en cas que es puguin beneficiar de les tarifes socials de l’AMB, aquestes passaran a ser més barates. Aquest protocol està validat per totes les parts que intervenen en el procés: l’AMB, com a titular del subministrament i responsable de les tarifes i el servei, els Ajuntaments com a responsables de les actuacions que es portin a terme en el seu territori i les Companyies responsables de les gestions del servei en contacte directe amb els usuaris.
- Els Centres de Serveis Socials de la ciutat continuen informant del Fons de Solidaritat de la Fundació AGBAR, i faciliten informació a les persones interessades per obtenir la documentació necessària i poder fer ús d’aquesta ajuda amb l’objectiu d’eximir del pagament del consum d’aigua.
- Convenis de col·laboració entre l’Institut Municipal de Serveis Socials i Endesa i Gas Natural Fenosa per agilitzar i facilitar el pagament dels ajuts municipals als usuaris dels Serveis Socials dels deutes generats amb motiu de subministraments. En concret, les companyies es comprometen a facilitar al consistori la forma de pagament dels ajuts municipals per evitar el tall de subministrament sense l’aplicació de cap interès de demora o comissió. Així mateix, deixarà en suspens el tall d’electricitat i/o gas a partir del moment que rep la comunicació per part dels Centres de Serveis Socials que el titular del servei és subjecte d’un ajut al respecte. Aquests convenis asseguren que els usuaris dels Serveis Socials no es veuran afectats pel tall de subministrament, i a la vegada el treballador/a social podrà agilitzar el pagament de l’ajut podent-lo ingressar directament a la companyia de subministres.
– S’està realitzant una campanya de divulgació i comunicació emmarcada principalment en els centres de serveis socials de la xarxa de l’Institut Municipal de Serveis Socials, els Centres d’Atenció Primària, i altres serveis i entitats del tercer sector social per donar a conèixer els ajuts disponibles per fer front a la pobresa energètica, tarifa social, consells d’ estalvi energètic, entitats d’ajuda, etc.
Els Centres de Serveis Socials continuaran treballant de forma conjunta amb les entitats socials de la ciutat per abordar de manera coordinada els ajuts a famílies afectades per aquest problema des de la vessant de la detecció, la informació i l’atenció.
Paraules clauatenció a les persones/ pobresa energética/