Barcelona detecta 161 habitatges d’entitats bancàries desocupats als barris de Ciutat Meridiana, Trinitat Vella i Besòs : Servei de Premsa

Barcelona detecta 161 habitatges d’entitats bancàries desocupats als barris de Ciutat Meridiana, Trinitat Vella i Besòs

06/02/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha finalitzat el procés d’inspecció dels habitatges potencialment buits de les entitats bancàries, 398 en total, en tres barris de la ciutat. Aquesta actuació s’emmarca en el programa que pretén mobilitzar habitatges buits o permanentment desocupats d’entitats bancàries per fomentar la seva ocupació i en darrera instància, cas de que es mantingui injustificadament la seva desocupació, sancionar aquesta situació.

Amb aquest programa, que dóna compliment a la declaració institucional del Consell Plenari de l’Ajuntament del 30 de gener de 2014, té per objectiu final ampliar el parc d’habitatge públic de lloguer social de la ciutat, que actualment és de 2.300 habitatges i donar resposta a la demanda creixent d’habitatge a preus assequibles.

Els resultats d’aquestes inspeccions, que s’han efectuat des del passat mes de novembre, han estat que dels 398 habitatges inspeccionats 161 estan desocupats. Això suposa que certament només estan buits un 40% del total dels possibles. Aquest primer llistat d’habitatges potencialment desocupats va sortir del creuament de bases de dades municipals –bàsicament cadastre i padró – als barris de Ciutat Meridiana (150), Trinitat Vella (128) i Besòs i el Maresme (120).

El total d’inspeccions realitzades, 566 en total, han servit per assegurar que els habitatges estaven desocupats, hem trobat 161 pisos buits (51 a Trinitat Vella, 53 a Besòs i 57 a Ciutat Meridiana); 75 habitatges ocupats legalment i 162 ocupats de forma il·legal.

Amb aquests resultats, i seguint amb el procediment establert en el programa s’ha passat a la fase de comprovació per detectar la data de la desocupació a través dels Certificats Registrals. Dels certificats rebuts fins al moment, es dóna fe que 19 habitatges es troben desocupats des de fa més de dos anys i per tant, se’ls ha iniciat el corresponent expedient de declaració d’habitatge desocupat i iniciat el procediment administratiu sancionador que acabarà en sanció si en el termini que se’ls hi requereix no posen el pis al mercat de lloguer.

Actualment també tenim constància d’altres 10 habitatges desocupats des de fa menys de dos anys. En les properes setmanes es podrà certificar el temps de desocupació de la resta d’habitatges buits fins al 161.

Des dels serveis jurídics dels Districtes, ens a qui s’ha delegat l’autoritat per obrir, tramitar i resoldre els expedients administratius corresponents, ja s’han enviat les cartes a les entitats bancàries per informar de la situació anòmala de l’habitatge, oferir els diferents programes per estimular l’ocupació de l’habitatge i atorgar un mes perquè acreditin l’ocupació dels pis amb l’advertiment d’imposició de multa coercitiva si no manifesten cap actuació.

En el cas dels habitatges on l’Ajuntament té constància que porten menys de dos anys desocupats, se’ls envia una carta informativa oferint els diferents programes als que es poden acollir per mobilitzar el pis bans d’arribar al termini de dos anys, moment en què s’obrirà l’expedient sancionador. Actualment ja s’han enviat 10 cartes i es preveu que en breu, segons vagin arribant els Certificats Registrals on consta la data de desocupació, es continuï amb els tràmits corresponents, en funció del temps de desocupació de l’habitatge.

 

Procés d’inici d’expedient, multes i sancions

1. Enviament de la carta indicant que tenen l’habitatge buit i oferint les mesures d’estímul a que poden acollir-se (Rehabilitació i borsa d’habitatges de lloguer)
2. Passat el primer mes, si no hi ha resposta es declara l’habitatge en situació anòmala i s’imposa la primera multa coercitiva de 5.000€.
3. Passat el segon mes sense resposta, segona multa coercitiva de 10.000€
4. Passat el tercer mes sense resposta , tercera multa coercitiva de 15.000€

Si passat el quart mes segueixen sense donar resposta ni acollir-se a cap mesura per posar l’habitatge al mercat de lloguer es passarà al següent gradació de sancions:

5. Per a entitats financeres amb 1 sol habitatge buit al mateix districte , el 90% del valor cadastral de l’ habitatge multiplicat per 1.95 ( coeficient de valoració del be immoble del impost de transmissions)
6. Per a entitats financeres amb, entre 5 i 10 habitatges buits al mateix Districte, el 95% del valor cadastral de l’habitatge multiplicat per 1,95.
7. Per a entitats financeres amb més de 10 habitatges buits al mateix Districte, el 100% del valor cadastral de l’habitatge multiplicat per 1,95.

La Llei pel dret a l’habitatge estableix que el programa d’inspecció no es pot deslligar de l’aprovació de mesures que incentivin la posada al mercat de lloguer dels habitatges permanentment desocupats, com a pas previ a la imposició de sancions. D’acord amb això la Mesura per a la detecció i foment del lloguer d’habitatges desocupats va ser aprovada a la Comissió de Govern el passat 5 de novembre de 2014 i contemplava el procediment administratiu a seguir i els programes d’habitatges buits o permanentment desocupats i les mesures de foment amb l’objectiu d’estimular el propietari o la propietària de l’habitatge o immoble perquè el posés al mercat de lloguer.

Tot i que l’objectiu final no és sancionar les entitats bancàries sinó mobilitzar els habitatges buits, l’Ajuntament de Barcelona té la voluntat ferma que sinó s’obté la resposta requerida es resoldrà l’expedient amb l’aplicació de les multes seguint el procés sancionador establert.

Des d’ara i fins al mes de març tindrem les primeres respostes de la resta d’expedients iniciats

Fases executades
1. Actuacions d’inspecció
– Fase detecció 398 habitatges propietat d’entitats financeres, potencialment buits dels barris Ciutat Meridiana, Sud-oest Besòs i Trinitat Vella (creuament de padró, cadastre i IBI.
– Fase comprovació: 161 desocupats i 237 habitatges ocupats (75 amb títol i 162 sense títol)

Fases en marxa
2. Oferiment de programes d’estímul
3. Declaració situació anòmala = declaració d’habitatge desocupat quan han transcorregut els dos anys de desocupació efectiva
4. Multes coercitives
5. Sanció

 

Resum dades inspeccions

 

Per abordar el programa d’inspecció i la definició dels processos administratius que intervenen per tal de declarar l’habitatge permanentment desocupat, (detecció, comprovació, inspecció,….) es va constituir, el 9 de maig de 2014 la Comissió de Seguiment d’habitatges desocupats en el si del Consell de l’Habitatge Social. Hi participen els grups municipals, la FAVB, la PAH, l’Observatori DESC, el Consell de la Joventut i l’OCUC. La comissió es va reunir el passat 28 d’octubre per tancar el procediment del programa d’inspecció.





Paraules clau

habitatge/