Barcelona presenta el seu Pla Estratègic de Mercats 2015-2025 : Servei de Premsa

Barcelona presenta el seu Pla Estratègic de Mercats 2015-2025

28/11/2014



Temps estimat de lectura: 7 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat en el plenari del Consell Municipal, el Pla Estratègic de Mercats 2015-2025. L’objectiu que persegueix és renovar, modernitzar i adaptar els mercats davant les demandes dels ciutadans i els canvis socials. El Pla s’ha concretat en 39 mesures i 153 accions per aplicar durant els propers deu anys.

El regidor de Comerç, Consum i Mercats i president de Mercats de Barcelona, Raimond Blasi ha declarat: “Hem volgut analitzar el paper dels mercats municipals com a motor de desenvolupament econòmic, social, urbà i sostenible dels barris per donar més qualitat de vida per als ciutadans de Barcelona i alhora, projectar com volem que siguin els mercats d’aquí a 10 anys”.

El regidor Blasi ha remarcat: “És el full de ruta que ens dóna les eines per millorar i assolir els reptes de futur, però també és un document viu que, en el transcurs d’aquests 10 anys, permetrà també anar adaptant les propostes en funció de les noves necessitats i possibles canvis”.

El Pla Estratègic de Mercats neix a partir del projecte europeu URBACT MARKETS que lidera Barcelona amb altres 8 ciutats: Londres (a través de l’Ajuntament de Westminster, Regne Unit), Torí (Itàlia), Suceava (Romania), Dublín (Irlanda), Tolosa (França), Pécs (Hongria), Wroklaw (Polònia) i la Attica (Regió d’Atenes). Aquest projecte, finançat pel Fons de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, promou el desenvolupament de les ciutats a traves dels seus mercats.

 

El procés participatiu

El Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025 és el resultat de la feina feta durant gairebé un any, i el fruit de les aportacions realitzades pels diferents grups de treball a més de 20 reunions on han participat 250 persones vinculades, directa o indirectament, al món dels mercats i el comerç de Barcelona.

El regidor Blasi ha agraït la feina feta a tots els participants en el procés de la redacció del Pla.

L‘impacte dels mercats a l’entorn socio-econòmic de Barcelona és molt rellevant. Diverses àrees de generació de recursos econòmics estan relacionades directa o indirectament amb els mercats: el comerç, el turisme, la logística i el sector urbanístic, entre d’altres. El Pla ha comptat amb el suport i el consens de tots els operadors que intervenen a la gestió dels mercats i que s’han volgut involucrar en el procés de definir l’estratègia de futur de la xarxa de mercats de Barcelona.

El Pla Estratègic de Mercats ha de donar resposta als principals reptes als que s’enfronten actualment els mercats de Barcelona:

– Reptes econòmics: trobar les eines per incrementar el consum i l’ús dels mercats especialment en escenaris poc favorables com els dels darrers anys.

– Reptes socials: els mercats han d’estar atents per adequar la seva oferta i alhora ser un motor pel manteniment de la vida dels barris.

– Reptes tecnològics: els mercats no poden restar aliens als avenços tecnològics, -tot i ser els temples de l’experiència sensorial-, i cal adaptar-los a l’ús de les noves tecnologies com a eines complementàries i útils.

– Reptes administratius i jurídics: adaptar les normes a la realitat canviant.

– Reptes ambientals: tant per la demanda creixent de productes amb certes etiquetes, com per bones pràctiques en la gestió dels residus, la cadena de distribució o els edificis.

– Reptes polítics: en els propers mandats s’han de concretar i implantar les mesures recollides en el Pla.

 

Estructura del Pla

Totes les mesures i accions acordades s’estructuren al seu torn en els tres eixos descrits a la missió. Els mercats de Barcelona tenen com a missió proveir als ciutadans de productes de qualitat, promouen un estil de vida saludable, la cohesió social i l’articulació dels barris, fomenten l’economia i l’ocupació en el marc del comerç de proximitat. Tot això contribueix al model de ciutat de benestar de Barcelona.

Per desenvolupar la missió dels mercats durant la propera dècada s’han definit tres grans eixos:

1. Ànima: els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència als ciutadans.

2. Motor: els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l’àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d’ocupació a cada barri.

3. Sostenibilitat: els mercats són sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural.

Aquests tres àmbits es desglossen en dotze objectius, en 39 mesures i en 153 actuacions per a desenvolupar en els propers deu anys. Aquest és un resum de les mateixes.

 

1. Ànima

Els mercats són un referent de la vida als barris de Barcelona i proporcionen una experiència no només de compra, sinó també de convivència als ciutadans.

A.1: Consolidar el mercat com a lloc central de barri
– A.1.1: Definir estratègies específiques per a cada tipologia de mercat.
– A.1.2: Posicionar el mercat com a lloc de generació de vivències i experiències úniques amb el doble vessant comercial i social.
– A.1.3: Aportar als consumidors un valor afegit que els diferenciï de la resta d’espais alimentaris.

A.2: Mantenir la transformació dels barris mitjançant la renovació dels mercats
– A.2.1: Actualitzar i redissenyar el procés de remodelació.
– A.2.2: Mantenir i potenciar el model de cofinançament público-privat en els processos de remodelació de mercats.
– A.2.3: Dissenyar espais dins i fora del mercat per a ús cívic i social.

A.3: Reforçar el compromís dels comerciants amb el mercat i la xarxa
– A.3.1: Construir i difondre el discurs compartit dels valors i la visió dels mercats de Barcelona.
– A.3.2: Afavorir l’apropament als ciutadans en el seu rol de consumidors.
– A.3.3: Adaptar i homogeneïtzar els horaris comercials als ciutadans.
– A.3.4: Actualitzar el marc normatiu a la visió estratègica dels mercats.
– A.3.5: Fomentar les iniciatives conjuntes del mercat i de la xarxa de mercats.

A.4: Potenciar la relació mercat – comerç de proximitat
– A.4.1: Fomentar la col·laboració contínua mercat – comerç de proximitat.
– A.4.2: Fer un seguiment i una interpretació de la implantació del PECAB (Pla Especial d’Equipaments Comercials Alimentaris a Barcelona).

 

2. Motor

Els mercats lideren el comerç de cada barri, alhora que dirigeixen el model de mercat urbà en l’àmbit internacional. El mercat és una peça clau en el desenvolupament econòmic i en la creació d’ocupació a cada barri.

M.1: Liderar la distribució alimentària del producte fresc a la ciutat de Barcelona
– M.1.1: Posicionar-se com el lloc de compra principal de producte fresc, tant des del punt de vista de qualitat com de varietat i preu.
– M.1.2: Potenciar la qualitat de servei dels comerciants a través de la personalització i l’atenció al client.
– M.1.3: Desenvolupar un sistema d’informació sobre competència i tendències de consum que faciliti la presa de decisions.

M.2: Continuar liderant el model de gestió de mercats urbans municipals
– M.2.1: Mantenir i innovar el model de gestió publico-privat per al desenvolupament dels mercats.
– M.2.2: Reforçar el posicionament com a líder institucional a Catalunya i l’Estat en l’àmbit dels mercats urbans.
– M.2.3: Posicionar-se com a referent internacional en l’àmbit dels mercats urbans.
– M.2.4: Desenvolupar l’àrea d’assessorament extern dins del mateix IMMB.

M.3: Fomentar un model de gestió sostenible del mercat
– M.3.1: Fomentar un model de gestió competitiu als mercats.
– M.3.2: Desenvolupar un pla de formació continuada per als comerciants.
– M.3.3: Fomentar un relleu professional i generacional planificat i amb transmissió de coneixement.
– M.3.4: Desenvolupar ulteriorment i explotar les sinergies amb operadors privats.
– M.3.5: Desenvolupar el canal digital com a eina per dinamitzar l’activitat dels mercats.

M.4: Mantenir l’orientació als consumidors
– M.4.1: Desenvolupar un sistema flexible de fidelització dels consumidors.
– M.4.2: Promoure l’R+D+I (Recerca + Desenvolupament + Innovació) en productes i serveis adreçats als consumidors i fomentar la participació en projectes d’innovació estratègics per als mercats.
– M.4.3: Atraure, captar i desenvolupar nous col·lectius de consumidors.
– M.4.4: Aprofitar les sinergies comerç-turisme.

 

3. Sostenibilitat

Els mercats són sinònim de valors associats a la sostenibilitat social, mediambiental i cultural.

S.1: Establir el mercat com a font de difusió del patrimoni agroalimentari català
– S.1.1: Augmentar la presència de l’assortiment de producte local i de proximitat als mercats.
– S.1.2: Participar en la millora dels canals per portar a les parades els productes de proximitat i valor afegit.

S.2: Posicionar el mercat com a lloc per a la formació en hàbits d’alimentació saludable, gastronomia i seguretat alimentària
– S.2.1: Fomentar el debat científic i gastronòmic als mercats.
– S.2.2: Promoure la formació dirigida a comerciants i consumidors sobre els productes alimentaris.
– S.2.3: Ampliar la informació dirigida als consumidors.

S.3: Assegurar la sostenibilitat econòmica i ambiental dels equipaments dels mercats
– S.3.1: Incentivar la conscienciació i la gestió mediambientals.
– S.3.2: Plantejar les noves remodelacions de mercats des de la perspectiva de la sostenibilitat econòmica i ambiental.
– S.3.3: Fomentar la coresponsabilitat en el manteniment dels mercats per part dels comerciants.

S.4: Potenciar el mercat com a valedor de la sostenibilitat social del barri
– S.4.1: Posicionar el mercat com a referent d’equipament públic en el seu compromís amb els ciutadans i l’alimentació saludable.
– S.4.2: Desenvolupar un pla de responsabilitat social corporativa (RSC) dels mercats.

 

Implantació operativa

El pla estableix, a partir de les mesures i les accions que donen resposta a cadascun dels objectius estratègics, el camí que cal seguir per al desenvolupament del model dels mercats de Barcelona. Aquest model ha d’estar alineat amb el Programa d’Actuació Municipal aprovat periòdicament pel Plenari del Consell Municipal i ha d’estar reflectit en el pla d’actuació anual de l’Ajuntament i específicament de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona.

Així mateix, les necessitats de recursos i les inversions derivades de les mesures i accions del Pla Estratègic de Mercats caldrà considerar-les en els pressupostos municipals i en el marc del Pla d’Inversions Municipal. Determinades mesures poden tenir horitzons temporals més enllà dels plans anuals i caldrà tenir-ho en compte a l’hora de periodificar-les.





Paraules clau

barris/ comerç/ mercats/