Millora global dels serveis municipals : Servei de Premsa

Millora global dels serveis municipals

20/11/2014



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Els barcelonins i les barcelonines tenen una valoració positiva dels serveis municipals, que al llarg del mandat han experimentat una millora global. L’Enquesta de Serveis Municipals, un dels principals treballs estadístics per conèixer l’estat de la ciutat i l’opinió sobre la gestió municipal, mostra una millora global dels serveis al llarg del mandat, del 2011 fins ara.

La solidesa de la gran majoria d’indicadors municipals és especialment rellevant si tenim en compte la complexitat del moment actual, marcat per la crisi econòmica i la crisi de credibilitat i confiança general amb les administracions. Un escenari en el qual Barcelona no ha perdut pols, malgrat les dificultats.

El grau de satisfacció de viure a la ciutat és d’un 7,6 sobre 10. Al llarg dels últims cinc anys aquesta valoració s’ha mantingut estable, entre el 7,5 i el 7,7, fet que constata una gran fortalesa pel que fa a la percepció dels barcelonins i barcelonines sobre la seva ciutat.

La satisfacció de viure al barri és d’un 7,6 i tots els districtes superen el notable, del 7,1 de Ciutat Vella al 8,1 de Sarrià-Sant-Gervasi.

L’Enquesta de Serveis Municipals es fa anualment a partir de l’entrevista domiciliària a 6.000 barcelonins i barcelonines amb l’objectiu de conèixer la seva opinió sobre la ciutat i la gestió municipal. La seva llarga trajectòria permet disposar d’una sòlida anàlisi evolutiva, i la seva grandària possibilita l’anàlisi territorial. Aquest any es va realitzar entre el 14 d’abril i el 27 de juny.

 

Un espai públic net i segur: millora constant

La neteja i la seguretat van ser dues de les prioritats de millora marcades pel Govern municipal en l’inici del mandat. L’esforç desenvolupat al llarg dels últims anys obté una bona valoració per part de la ciutadania.

– Del 2011 al 2014, la recollida d’escombraries, la neteja han escalat posicions

– La seguretat ciutadana, que havia estat el principal problema de la ciutat, ha passat del suspens a l’aprovat i ha millorat any rere any, situant-se amb un 5,5.

– Per tercer cop consecutiu, només suspèn un únic servei: l’aparcament

– El soroll (5,4) i la circulació (5,2) aproven per primer cop de forma continuada en la sèrie

Aquest any s’han incorporat al treball 2 nous serveis per valorar: els centres cívics (7) i les aplicacions per a dispositius mòbils (6,5).

Només 5 serveis han perdut alguna dècima pel camí: l’aparcament, que històricament sempre ha suspès a la ciutat, l’asfaltat i conservació de carrers, l’autobús i el metro. En el cas del bus i del metro, però, estem parlant de serveis que es mantenen a l’entorn del notable. En termes de percepció, la gran majoria de ciutadans, entre el 73% i el 81%, creuen que el servei de bus i metro han millorat en l’últim any o bé està igual.

En general, les valoracions atorgades pels usuaris dels serveis són millors que les que donen el conjunt d’entrevistats. En aquest sentit, cal destacar que entre els seus usuaris, el Bicing augmenta 3 punts la seva valoració, arribant al notable (7) i tornant al nivell dels 2011, quan es va assolir la millor valoració de tota la sèrie.

 

La valoració de la gestió municipal ha crescut any rere any

8 de cada 10 barcelonins i barcelonines aprova la gestió municipal. Al llarg de tot el mandat la valoració sobre la feina feta ha anat augmentat any rere any, passant del 74% d’aprovació l’any 2011 al 81,9% d’aquest any. És la millor nota obtinguda en els últims deu anys. L’Ajuntament de Barcelona es manté, de llarg, com l’administració més valorada per la ciutadania.

 

La preocupació per la crisi baixa per primer cop, i augmenta l’expectativa de futur

L’atur i els problemes econòmics són el principal problema dels barcelonins, però retrocedeixen per primer cop des del 2006. Entre la llista dels problemes personals més greus pels ciutadans i ciutadanes, els únics que reculen són els que estan més vinculats a la crisi econòmica: l’atur i les condicions de treball.

Si sumem l’atur, els problemes econòmics, les prestacions i ajuts i l’habitatge, tenim que el 47,8% dels entrevistats es troben personalment afectats per un tema econòmic. En relació a l’any passat, aquest percentatge registra una caiguda de 7,8 punts.

Caldrà estar atents a les properes enquestes per detectar si es consolida aquest retrocés i, per tant, els ciutadans comencen a notar una certa recuperació econòmica. En tot cas, les expectatives de futur són ara més positives que en els últims anys. L’any 2012 es van registrar les dades més negatives de totes les sèries i l’any passat ja es va detectar un cert gir, que ara es manté, especialment a Barcelona. El 32,% de barcelonins i barcelonines creuen que la ciutat ha millorat en l’últim any, i el 60,3% creuen que millorarà de cara al futur.

 

La confiança amb les institucions i l’encaix Catalunya-Espanya

Els barcelonins i les barcelonines no queden fora del clima de certa incertesa o manca de confiança general. Així, malgrat que els aspectes relacionats amb la crisi econòmica són el problema més greu per la gent, els barcelonins i les barcelonines tenen com a principal demanda millorar els aspectes polítics, una petició especialment evident per a l’Estat espanyol. El 45,7% dels ciutadans demanen millorar aspectes polítics o bé modificar l’encaix de Catalunya a Espanya. Des del 2010, en els últims cinc anys, aquestes demandes agregades han experimentat un creixement d’11,5 punts i superen de llarg la demanda de combatre l’atur.

 

Documents relacionats

Enquesta de Serveis Municipals 2014. 14 d’abril al 27 de juny 2014. Resum de resultats

Enquesta de Serveis Municipals 2014. Evolució 2010-2014





Paraules clau

Enquesta de Serveis Municipals/