Barcelona impulsa un programa de captació d’habitatges buits per destinar-los a lloguer social : Servei de Premsa

Barcelona impulsa un programa de captació d’habitatges buits per destinar-los a lloguer social

07/11/2014



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquesta setmana un programa per tal de mobilitzar habitatges buits o permanentment desocupats a la ciutat per ampliar el parc d’habitatge públic de lloguer social i donar resposta a la demanda creixent d’habitatge a preus assequibles. La mobilització de pisos buits se suma a tot el seguit d’actuacions que es duen a terme des de Serveis Socials i les Oficines d’Habitatge per prevenir la pèrdua d’habitatge o donar atenció en cas que es produeixi un llançament o desnonament.

Aquest paquet de mesures vol contribuir a donar resposta a la situació actual d’elevada demanda d’habitatge provocada per la pèrdua de moltes famílies de la seva vivenda habitual –bé perquè no poden fer front a la hipoteca contractada amb l’entitat financera, bé per l’impagament del rebut del lloguer-.

L’ampliació del parc públic d’habitatge de lloguer (i de lloguer social) serà possible gràcies a les noves polítiques de sòl i habitatge impulsades pel govern. El Pla Empenta ha permès generar sòl destinat a habitatge assequible, amb un total de 28 solars disponibles amb un potencial de 2.067 habitatges a àrees com Can Batlló, Casernes de Sant Andreu o la Marina del Prat Vermell. D’altra banda el Pla 100x 1000 permetrà incrementar en 1.000 pisos el parc d’habitatge de lloguer assequible a la ciutat, gràcies a la construcció, compra o acords amb promotors socials.

Garantir l’allotjament vol dir tenir un parc d’habitatge de lloguer social. A finals de 2010 el parc d’habitatge social (el subvencionat on es paga en funció dels ingressos) de la ciutat era de 1.140 habitatges. A finals de setembre del 2014, Barcelona disposa de 2.248 habitatges de lloguer social. Això suposa un increment del 97%.

El programa de mobilització de pisos buits que ha aprovat la comissió de govern aquesta setmana té diferents línies d’actuació:

a) Programa de cessió d’habitatge per captar 200 habitatges en el mercat privat per destinar a lloguer social. El programa el gestionarà la Taula d’Entitats del Tercer Sector. Té un pressupost de 6,3 milions d’euros

b) Programa d’inspecció que consisteix en la detecció d’habitatges permanentment desocupats d’entitats bancàries per fomentar la seva ocupació i en darrera instància, cas de que es mantingui injustificadament la seva desocupació sancionar aquesta situació.

c) Programa de compra d’habitatges per destinar a lloguer social que té com a objectiu la compra de 300 habitatges per rehabilitar i destinar a famílies vulnerables

d) Programa existent de mediació d’habitatges de lloguer social: Programa existent, que es reforça. Es tracta de la Borsa d’habitatges de lloguer que pretén captar habitatges privats per sota del preu de mercat, a canvi d’alguns beneficis (assegurances, subvenció del 50% de l’IBI, Certificat d’Eficiència Energètica, Cèdula d’habitabilitat, gestió gratuïta,..) per destinar a unitats de convivència que tenen majors dificultats per accedir a un habitatge, amb un preu inferior al de mercat.

 

Programa de cessió d’habitatge per captar 200 habitatges en el mercat privat per destinar a lloguer social

Consisteix en la captació de 200 habitatges del mercat privat per a destinar-los a lloguer social, per un import màxim de 300 € mensuals. En el cas que en els habitatges calgui realitzar obres de rehabilitació aquestes es realitzaran amb càrrec al Programa.

Per a l’execució del programa es firmarà un conveni amb la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, que el gestionarà. Aquest Programa tindrà una duració de quatre anys i un pressupost total de 6, 3 milions d’euros, amb una aportació municipal directa de 5.662.800€ a la Taula del Tercer Sector. Aquest import inclou les diferències de rentes entre el que es paga al propietari i el que es cobra al llogater, subvencions a la rehabilitació i costos de gestió, que inclou l’acompanyament dels llogaters.

 

Els cinc objectius bàsics del programa

– Aconseguir captar 200 habitatges del parc privat per destinar-los a habitatge de lloguer social a preu assequible
– Donar als propietaris d’aquests habitatges el ’màxim de garanties’, ja que molts d’ells no els posen al mercat per la manca de garanties de cobrament o manca de finançament per a fer obres.
– Disposar d’un parc d’habitatges prou important com per poder fer front a la situació de crisi
– Garantir que aquest parc de vivendes compleixi unes condicions adequades per poder-hi viure
– Preus assequibles per a les unitats de convivència: 300 euros de preu mig de lloguer (mentre no superin el 30% dels seus ingressos).

Per poder acollir-se al programa de captació d’habitatges buits, el pis ha de ser desocupat. El cànon de cessió o contraprestació que rebrà el propietari serà, com a màxim de 700 euros/mes. Per al propietari cedir aquests habitatges a l’Administració també té un seguit d’avantatges, entre ells:
– Tenir una garantia de cobrament per part de l’Administració
– Disposar de cobertures de riscos: assegurança de rendes, defensa jurídica, etc.
– Seguiment social dels llogaters per part d’un equip especialitzat

 

Programa d’Inspecció per detectar pisos buits o desocupats permanentment

Aquest programa dona compliment a la declaració institucional del Consell Plenari de l’Ajuntament del 30 de gener de 2014 de donar suport a la Moció impulsada per la PAH, per a la sanció dels immobles permanentment desocupats propietat d’entitats financeres i altres grans empreses. El Programa inclou tant les mesures de foment com en darrera instància les sancionadores.

El 9 de maig de 2014 es va constituir la Comissió de seguiment habitatges desocupats en el si del Consell de l’Habitatge Social. Hi participen els grups municipals, la FAVB, la PAH, l’Observatori DESC, el Consell de la joventut i l’OCUC per abordar el programa d’inspecció i la definició dels processos administratius que intervenen per tal de declarar l’habitatge permanentment desocupat, (detecció, comprovació, inspecció,….). La comissió es va reunir de nou el passat 28 d’octubre per tancar el procediment del programa d’inspecció.

D’acord amb el que estableix la Llei pel dret a l’habitatge, el programa d’inspecció no es pot deslligar de l’aprovació de mesures que incentivin la posada a mercat de lloguer dels habitatges permanentment desocupats, com a pas previ a la imposició de sancions.

El programa aprovat consta de dues fases:

1. Fase de determinació, coneixement i comprovació: En aquesta fase es tracta de detectar els habitatges buits mitjançant el creuament de bases de dades municipals –bàsicament cadastre i padró- i finalment realitzar inspeccions per comprovar fefaentment que els habitatges estan buits. A partir d’aquest moment s’iniciarà l’expedient administratiu.

2. Fase de declaració de situació anòmala: A partir del moment d’inici de l’expedient s’inicia el còmput de dos anys per fer la declaració d’utilització anòmala de l’habitatge, llevat que s’hagi comprovat fefaentment que aquest termini es pot iniciar en una data anterior. Seguidament s’oferiran les mesures de foment existents per incorporar l’habitatge al mercat de lloguer. En darrer terme es dicta resolució de declaració de situació anòmala, atorgant 1 mes per acreditar l’ocupació amb l’advertiment d’imposició de multa coercitiva (20% de l’import de la sanció). Finalment s’incoa l’expedient sancionador per l’incompliment social. La incoació, tramitació i resolució dels expedients administratius corresponents es delegarà als districtes.

Fruit de la tasca feta fins ara, i gràcies al creuament de bases de dades municipals –bàsicament cadastre i padró –l’Ajuntament disposa d’un primer llistat d’habitatges desocupats propietat de les entitats bancàries. S’han detectat un total de 398 habitatges potencialment buits als barris de Ciutat Meridiana, Trinitat Vella i Besòs i el Maresme. Les inspeccions per comprovar si els habitatges estan desocupats s’iniciaran immediatament amb el compromís és tenir inspeccionats tots els habitatges potencials (398) el mes de gener de 2015.

 

Programa de compra d’habitatges per destinar a lloguer social que té com a objectiu la compra de 300 habitatges per rehabilitar i destinar a famílies vulnerables. Fins ara s’ha comprat o estan en procés un centenar de pisos:

– Ciutat Vella: Comprats 62 pisos a Ciutat Vella en 6 finques.

– En estudi: 56 habitatges a diferents indrets (Sant Andreu i Ciutat vella) i compra d’algun edifici a Nou Barris, Eixample i Sants.

 

Programa existent de mediació d’habitatges de lloguer social: Programa existent, que es reforça. Es tracta de la Borsa d’habitatges de lloguer que pretén captar habitatges privats per sota del preu de mercat, a canvi d’alguns beneficis (assegurances, subvenció del 50% de l’IBI, Certificat d’Eficiència Energètica, Cèdula d’habitabilitat, gestió gratuïta,..) per destinar a unitats de convivència que tenen majors dificultats per accedir a un habitatge, amb un preu inferior al de mercat.

 

L’actuació municipal per evitar la pèrdua d’habitatge i d’actuació en els casos de llançament

L’Ajuntament de Barcelona disposa d’una xarxa d’Oficines d’habitatge i Centres de serveis socials on s’hi poden adreçar els ciutadans que corren el risc de perdre l’habitatge per dificultats de pagament del lloguer o la hipoteca. En adreçar-se a l’Ajuntament es posen en marxa els programes de prevenció, segons el perfil i el moment en que som coneixedors del problema:

Mesures gestionades per les OH:
– OFIDEUTE : mediació amb l’entitat bancària
– Mediació propietari-llogater
– Ajut d’especial urgència (diners a fons perdut)

Mesures posades en marxa pels CSS:
– Des dels Centres de Serveis Socials s’ofereixen ajuts econòmics d’inclusió en matèria d’habitatge, ja sigui a través d’ajuts de lloguer, ajuts de manteniment, o ajuts en matèria de pobresa energètica

Si malgrat tot, es marca data de llançament els recursos dels que disposem són:
– Habitatge d’emergència: Només en casos de pèrdua d’habitatge “legal” a conseqüència d’impagament de lloguer o hipoteca per causa sobrevinguda.
– Allotjament temporal de persones i famílies vulnerables en pensions i hotels”
– Centres d’allotjament temporal: Centre d’Allotjament Temporal Familiar de Navas ( 25 unitats habitacionals) i Centre Hort de la Vila (90 places)

 





Paraules clau

atenció a les persones/ habitatge/