L’Ajuntament de Barcelona premia la creació de set projectes d’innovació social implantats a la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona premia la creació de set projectes d’innovació social implantats a la ciutat

16/10/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha fet entrega dels primers diplomes d’”Impulsors de la innovació social” als creadors de set projectes d’innovació social implementats a Barcelona l’últim any, i que proposen solucions creatives a reptes socials d’àmbits diferents, com l’educació, l’ocupació de persones amb discapacitat intel·lectual o la formació tecnològica de joves.

L’entrega dels diplomes es va fer ahir, en el context de la celebració de la jornada ‘Barcelona impulsa la innovació social’ al CaixaForum, que va inaugurar la tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, i va clausurar la regidora de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats, Irma Rognoni.

Maite Fandos va assegurar que, amb aquesta iniciativa, “l’Ajuntament de Barcelona reconeix el treball de les organitzacions de la ciutat que fan realitat l’impuls a la innovació social i que participen com a actors clau al nostre entorn”. “En un moment en el qual les demandes socials són creixents, i cada cop a les administracions públiques ens costa més trobar els recursos, hem de buscar noves maneres de fer, noves solucions, que funcionen millor, que tenen millors resultats, i que impacten positivament en el benestar de les persones”.

“En aquesta recerca, podem identificar reptes socials, podem trobar solucions que ja funcionen en altres llocs, i les podem portar aquí a la ciutat i adaptar-les localment”, ha afegit Fandos, que ha recordat que “de la mateixa manera que viatgen les persones, les idees, els passatgers, les mercaderies, les solucions d’èxit també han de viatjar, i adoptar-les, adaptant-les”.

De la seva banda, Rognoni va destacar la importància d'”incorporar l’element humanitzador en les noves tecnologies per generar ciutats intel·ligents amb càrrega social”.

Durant la jornada, on també va participar el gerent municipal, Constantí Serrallonga, els impulsors dels projectes guanyadors van explicar el desenvolupament de cadascun d’ells.

Els projectes premiats són:

1.  Specialisterne

Empresa especialitzada a ocupar persones amb autisme o Síndrome d’Asperger per la seva capacitat de realitzar eficaçment algunes tasques, com ara l’entrada de dades o proves de programari. D’aquesta manera, transforma la manera en què la societat percep els trastorns de l’espectre autista, fent que les habilitats especials es converteixin en avantatges competitius en el mercat laboral.

En aquests moments compta amb 8 consultors amb autisme. Ha estat seleccionada per Momentum Project, programa d’Esade i BBVA, i ha obtingut finançament per a la seva expansió. Per al 2015 preveu crear 150 llocs de treball, dels quals el 80% seran per a persones amb autisme o síndrome d’Asperger.

  1. Housing First

Model que estableix l’habitatge estable com a prioritat per donar suport a persones i famílies en situació o en risc d’exclusió. Així, s’aconsegueix més eficàcia en altres intervencions relacionades amb l’ocupació, l’educació dels fills, la salut física i mental i, en general, més estabilitat, la qual cosa afavoreix el benestar d’aquestes persones i famílies. A més a més, genera estalvis en l’administració pública, ja que s’optimitza la utilització dels diners dels contribuents. És especialment rellevant per a les persones sense sostre o les dones víctimes de la violència de gènere.

Aquest model, implementat ja a Estats Units, està desenvolupant-se a Barcelona de mans de l’àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l’Ajuntament de Barcelona.

3. Programa d’Acompanyament per a l’Èxit Educatiu

Mobilitza recursos latents de les comunitats i els barris —des d’espais fins a artistes a l’atur o gent gran que hi participen com a voluntaris— per oferir solucions de qualitat per a la cura dels infants fora de l’horari escolar i molt accessibles per a les famílies de baixos ingressos o monoparentals. Així, combina l’educació artística amb el suport escolar i la integració social.

Aprofita recursos infrautilitzats de la comunitat per donar un servei de qualitat. Està implementat a França.

A Barcelona, la Fundació Catalunya-La Pedrera implanta el programa a 17 espaiSocials a 13 municipis de Catalunya. Hi estan participant 537 nens i nenes, 18 educadors, 17 coordinadors i 129 voluntaris. I es fan tallers creatius a 8 dels espais. Està previst estendre el programa a 20 centres amb 700 nens i nenes de primària i 300 de secundària.

4. Jump Math

Metodologia d’ensenyament de les matemàtiques que aconsegueix obtenir el màxim rendiment tant dels alumnes —ja que es demostra que tots poden tenir èxit i dominar els conceptes bàsics— com dels seus docents com a instructors de la matèria. El programa, desenvolupat per als sis cursos de primària i el cicle inicial de secundària, es basa en dinàmiques participatives, avaluació contínua i la divisió de les lliçons en petites unitats fàcilment assumibles per tots els estudiants de la classe.

El 93% dels alumnes milloren significativament els seu rendiment acadèmic.També augmenta significativament la seva autoconfiança.

 A Barcelona s’ha iniciat un programa pilot amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona a 9 escoles públiques, amb 390 alumnes de 5è de primària, amb bons resultats inicials. Es vol ampliar per arribar a 1.300 alumnes. Material per 1er, 3er i 5è de primària traduït al català per la Fundació Collserola.
5. Programa Mobilitzem la Informàtica

Promou l’esperit emprenedor amb un enfocament social a través d’un programa de formació tecnològica. Els joves identifiquen problemes del seu entorn i plantegen una solució que es materialitza en la programació d’una aplicació per a dispositius mòbils. Es fa a 400 escoles del Regne Unit i 20.000 alumnes anuals.

A Barcelona, es va fer el llançament del programa mSchools impulsat per Mobile World Capital Barcelona, on participen GSMA, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona. Hi van participar 6.000 alumnes en l’assignatura optativa “Mobilitzem la informàtica” en 4t d’ESO per a 200 centres escolars de Catalunya.

Per a aquest curs, es preveu incrementar els centres escolars que participen a l’assignatura fins a 302, amb la implicació d’11.150 alumnes de 4t d’ESO.

6. Projecte de reforç escolar online

Suport als estudiants per fer els deures de manera gratuïta, ràpida i d’alta qualitat i com a mesura per reduir l’abandó escolar. Per arribar a tots els estudiants, utilitza tecnologies d’accés remot. En els seus inicis, va significar l’activació d’una línia d’atenció telefònica i, posteriorment, el desenvolupament d’un web amb continguts i eines eficients per a l’ús educatiu. És una experiència que s’ha dut a terme al Canadà.

Durant el 2014, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports han explorat el model i desenvolupat un projecte de reforç escolar per a l’èxit educatiu. Al 2015 es preveu el llançament del servei de suport telefònic i ampliació amb una plataforma web.

7. Implantació de My LIFE a Barcelona

Programa d’aprenentatge per a adults amb discapacitat intel·lectual o amb problemes mentals per capacitar-los per a la vida independent i el món laboral. El projecte s’ha dut a terme al Regne Unit, on s’ha obert Sunnyside House, una residència amb 12 habitacions per a formació in situ, amb un itinerari formatiu amb tres fases: preparats, llestos, ja.

En menys de 2 anys, aconsegueix que persones amb discapacitat intel·lectual puguin viure de manera independent, amb un acompanyament mínim i accedint a llocs de treball al mercat laboral no protegit.

A Barcelona, la Fundació Sant Pere Claver-Fundació Sanitària lidera la implantació per començar a oferir aquest nou servei durant el 2015.





Paraules clau

atenció a les persones/ innovació/