Constituïda la societat BAMSA de gestió d’aparcaments públics per destinar 100M a més de 1.000 pisos de lloguer assequible i impulsar noves polítiques de mobilitat sostenible : Servei de Premsa

Constituïda la societat BAMSA de gestió d’aparcaments públics per destinar 100M a més de 1.000 pisos de lloguer assequible i impulsar noves polítiques de mobilitat sostenible

03/10/2014



Temps estimat de lectura: 6 minuts

El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres, gràcies als vots favorables de CiU, PP i UpB, el tràmit formal per dur a terme les actuacions necessàries per fer efectiva la constitució de la nova societat públic-privada Barcelona d’Aparcaments Municipals, SA (BAMSA). La creació d’aquesta empresa mixta, que concentrarà la gestió dels aparcaments públics de l’àrea central de la ciutat a través d’una concessió de 25 anys, permetrà que l’Ajuntament destini un mínim de 100 milions d’euros a augmentar en més de 1.000 pisos el parc públic d’habitatges de lloguer assequible de la ciutat. Es tracta de l’operació més gran en habitatge assequible dels últims anys, que donarà compliment a un dels principals compromisos assumits per l’alcalde, Xavier Trias, per garantir a tothom l’accés a un habitatge digne.

La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha assegurat que el tràmit formal que ha vist avui llum verd permet que la creació de BAMSA “continuï avançant amb pas ferm, rigorós i segur”. “Avui tirem endavant una potent mesura que feia falta a la ciutat per donar resposta a la necessitat d’habitatge social de la ciutati donant un nou impuls a les polítiques eficients de mobilitat sostenible”, ha afegit.

Com a exemple de mobilitat sostenible, Recasens ha remarcat el fet de concentrar la gestió dels aparcaments de titularitat pública de l’anella central de la ciutat en una única empresa mixta per tal de facilitar la introducció de les polítiques públiques de mobilitat a través de la gestió d’un dels instruments claus: l’aparcament en soterrani. D’aquesta manera, es podran estandaritzar mesures de millora tècnica, d’informació al ciutadà, d’ús de la tecnologia, de promoció del vehicle elèctric, etc..

Amb l’acord d’avui, BAMSA quedarà constituïda amb un 60% de les accions sota titularitat de l’empresa privada SABA Aparcamientos SA, i el 40% es mantenen en poder municipal a través de la societat pública Barcelona de Serveis Municipals (B:SM). El Consell Plenari del juliol passat va aprovar l’adjudicació del 60% de les accions de titularitat privada a SABA després que aquesta empresa presentés la millor oferta tècnica i econòmica, que ascendia a un import total de 232.415.007 euros. Són uns ingressos superiors en més de 70 milions d’euros a la quantitat mínima fixada en el concurs, un escreix que el Govern municipal destinarà a un conjunt d’inversions prioritàries centrades a donar resposta a les necessitats de les persones, la generació d’economia i creació de llocs de treball i fer que la ciutat funcioni, com per exemple la represa d’obres de l’Hospital del Mar.

Compromís municipal per garantir l’accés a l’habitatge

L’Ajuntament de Barcelona es va marcar com a principal objectiu del mandat donar resposta a les necessitats socials de la gent i contribuir a la recuperació econòmica, generant nova activitat econòmica i creant llocs de treball. Una de les respostes que reclama la ciutadania i per la qual l’Ajuntament de Barcelona està apostant de manera ferma i posant recursos és facilitar l’accés a l’habitatge.

Els diners provinents d’una millor gestió dels aparcaments de titularitat pública ens permet marcar l’objectiu d’ampliar en més de 1.000 nous habitatges el parc públic d’habitatge de lloguer a la ciutat en els propers anys, a preus assequibles. A més, el govern s’ha fixat com a objectiu garantir que més d’un 50% es destini a parc de lloguer social, és a dir subvencionat en funció dels ingressos dels inquilins, principalment gent gran, col•lectius en situació de risc d’exclusió social o casos d’emergències.

L’Ajuntament ha anat treballant durant el darrer any per tancar les diferents actuacions i programes que ens permetran arribar a aquest objectiu.

L’objectiu global és ampliar l’oferta d’habitatges de lloguer social

Amb aquest objectiu s’estan treballant diferents programes d’una forma pro activa per part de l’Ajuntament que permetrà l’ampliació d’aquest parc i alhora generarà activitat econòmica i llocs de treball.

Per això es treballà en diferents línies estratègiques on s’invertiran els 100M€:

1. La construcció d’uns 500 habitatges de lloguer social per part del PMHB

2. La compra i rehabilitació d’uns 300 habitatges a Ciutat Vella, Sants i Nou Barris per destinar-los a lloguer social.

3. Programa de cessió de 200 habitatges de titularitat privada per destinar-los a lloguer social.

4. Ajuts a promotors socials d’habitatge de lloguer o a promocions aturades.

5. Ajuts a la rehabilitació al barri de Canyelles

Amb aquestes actuacions es vol ampliar el parc públic d’habitatges de lloguer en l’ordre d’un miler, el que significa el 10% respecte el parc actual a la ciutat que es de 10.228 pisos. En total, es destinaran 100 milions d’euros per poder aconseguir aquest objectiu en tres anys (2014-2015-2016).

La construcció d’uns 500 habitatges de lloguer social per part del PMHB

Diners destinats: 50 M€
Aquest programa permet endegar la construcció d’habitatges de lloguer per part del PMHB qui iniciarà al voltant de 500 habitatges en els propers tres anys. Tots els habitatges es destinaran a lloguer assequible per a diferents col•lectius inscrits al Registre de Sol•licitants d’Habitatge de Protecció Oficial, es tracta d’habitatges de diferents tipologies com allotjaments familiars, apartaments per serveis per a gent gran i habitatges de lloguer social.

Aquest final de 2014 s’iniciaran dues de les promocions:

Glòries I* 105 habitatges per a gent gran
Ciutat de Granada, 147 Bolívia, 49
Badajoz, 170

El complex de Glòries consta de:
– 105 habitatges per a gent gran
– un local per a un CAP
– un local per a un centre de salut mental
– un casal per a gent gran

Sota de l’edifici hi ha tres plantes destinades a
construir un aparcament públic.

Quatre Camins 44 habitatges per a gent gran
Infanta Isabel, 9-11

La promoció consta de 44 habitatges amb serveis per a gent a gran i 12 places d’aparcament. La superfície total construïda és d’uns 4.000m2.

Durant el 2015 s’iniciaran les promocions de:

Can Fabra: 45 habitatges per a lloguer social
Tànger 59: 47 habitatges per a lloguer social + 19 per a allotjaments temporals
Ali Bei: 490 habitatges per a gent gran + 20 pera a allotjaments temporals
Germanetes I : 35 habitatges per a lloguer social

I al 2016, Germanetes II: 47 habitatges per a gent gran

Compra i rehabilitació d’uns 300 habitatges a Ciutat Vella, Sants i Nou Barris per destinar-los a lloguer social

Diners destinats: 28M€
Els recursos invertits en aquest programa permetrà la compra de finques d’habitatges de segona mà per a rehabilitar-les i destinar els habitatges a lloguer social. Es tracta de comprar finques d’habitatges a preus raonables que necessiten una acció de rehabilitació important. Un cop adquirides i rehabilitades les finques, els habitatges passaran a ser gestionats pel Patronat Municipal de l’Habitatge que serà l’encarregat de formalitzar les adjudicacions i els contractes de lloguer.

Una part important d’aquest paquet (més del 50%) se centrarà en el districte de Ciutat Vella, dins de l’estratègia de remodelació i millora del districte. En una segona fase, s’incorporarà la resta de la ciutat però amb especial èmfasi en els districtes de Sants-Montjuïc i Nou Barris.
Per al 2014 es preveu poder adquirir els primers edificis a Ciutat Vella.

Cessió de 200 habitatges de titularitat privada per a destinar-los a lloguer social

Diners destinats: 7M€
L’objectiu d’aquest programa és captar uns 200 habitatges buits de propietaris privats que els cedeixin a l’administració qui s’encarregarà de rehabilitar-los, si cal, i llogar-los durant un període de 6 anys.

És un programa nou que ofereix als propietaris de pisos assegurar el cobrament de la renda de lloguer i el finançament d’obres d’adequació dels habitatges que es destinaran a lloguer social. L’Ajuntament és farà càrrec de la diferència entre la renda de lloguer que es pagui al propietari i el que paguin els adjudicataris (mitjana de 300 euros).

El programa es posarà en marxa a finals d’aquest mateix any amb un previsió de captar uns 100 habitatges durant el 2014 i 100 durant el 2015. Actualment s’està treballant en el model de gestió per tal de poder fer el programa operatiu.

Ajuts a promotors socials d’habitatge de lloguer o a promocions aturades

Diners destinats: 10 M€
L’actual conjuntura econòmica dificulta la construcció de nous habitatges de lloguer assequible per part d’entitats sense ànim de lucre o promotors privats. Amb aquest programa es vol donar suport a promotors socials d’habitatge perquè puguin construir les seves promocions i contribuir així a ampliar el parc d’habitatges de lloguer assequible. Això ens permetrà facilitar l’inici d’obres de les promocions de lloguer de Casernes de Sant Andreu, entre altres.

Durant aquest any es definirà tot el programa i els mecanismes de gestió dels ajuts i es posarà en marxa a principis de 2015.

Ajuts a la rehabilitació al barri de Canyelles

Diners destinats : 5 M€
Aquesta actuació permetrà rehabilitar els edificis del barri de Canyelles que pateixen patologies estructurals i que estan pendents de rehabilitació. L’objectiu és aportar fons municipals per garantir l’inici d’aquest procés de rehabilitació a curt termini.





Paraules clau

bamsa/