Barcelona referma la seva aposta decidida per un model de turisme responsable, de qualitat i cívic : Servei de Premsa

Barcelona referma la seva aposta decidida per un model de turisme responsable, de qualitat i cívic

01/09/2014



Temps estimat de lectura: 6 minuts

Barcelona continua refermant la seva aposta decidida per un model de turisme responsable, sostenible i de qualitat que sigui compatible amb el dia a dia dels veïns i afavoreixi la millora de la qualitat de vida dels barcelonins. Així ho reflecteix l’informe que el Govern municipal presentarà el proper dimecres en el marc de la Comissió extraordinària conjunta d’Economia, Empresa i Ocupació, i Hàbitat Urbà i Medi Ambient. El document recull l’estratègia desplegada per fer una gestió eficaç dels fluxos de visitants de la ciutat que permeti el seu encaix en la dinàmica quotidiana dels ciutadans, reparteixi a tot el territori la riquesa generada pel turisme i minimitzi les externalitats negatives que se’n deriven, fent especial èmfasi en les mesures empreses per ordenar els habitatges d’ús turístic.

L’any 2012 el turisme va representar entre el 10% i el 12% del PIB de la capital catalana, va generar 13.400 milions d’euros i hi havia 120.000 llocs de treball vinculats al sector. Aquests indicadors fan evident el pes del sector en l’economia d’una capital catalana ja consolidada com a destinació internacional de primer ordre, amb 27 milions de visitants l’any. Però Barcelona no només té en el turisme un sector estratègic, sinó que l’entén com un element de progrés social i cultural i un estímul per al desenvolupament urbà. Ara, a més de mantenir aquest posicionament internacional, cal estendre arreu de la ciutat els beneficis que genera el turisme tot preservant l’equilibri i la convivència entre el ciutadà i el turista.

El Govern municipal treballa amb aquest objectiu des de principi de mandat i ha tirat endavant múltiples actuacions transversals per afavorir un turisme adequat a les necessitats de la ciutat i fer front a externalitats negatives, moltes conseqüència d’un desenvolupament anterior mancat d’una gestió que afavorís un creixement sostenible del sector. Per àmbits, són les següents:

Regulació turística
– Pla d’usos de Ciutat Vella.
– Moratòria a les botigues de souvenirs de l’Eixample (entorn Sagrada Família)
– Nova Ordenança de Terrasses
– Implantació de la nova normativa d’habitatges d’ús turístic, en estreta coordinació amb la Generalitat
– Suspensió de llicències d’habitatges d’ús turístic (abril de 2014)
– Pla de Regulació dels Habitatges d’Ús Turístic
– Mecanismes estables de coordinació amb les associacions d’allotjament turístic (Gremi d’Hotels de Barcelona, Apartur, Acatur)
– Coordinació amb la Generalitat per la necessitat de disposar d’eines de regulació de l’oferta de turisme col·laboratiu per tenir-ne un control i poder implicar-la en les estratègies de distribució territorial del turisme

Prevenció i seguretat
– Reducció de les xifres de furts amb l’actuació policial contundent i coordinada entre Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra
– Millores en els indicadors de tramitació, cobrament i imposició de sancions per incompliments de l’ordenança de civisme
– Elaboració de manera concertada amb els sectors d’allotjament i comercial de material amb informació i criteris d’autoprotecció pels visitants (Welcome to Barcelona), així com la seva distribució als operadors
– Atenció regular i específica dels cossos consulars acreditats a Barcelona

Gestió i ordenació d’espais turístics.
– Pla de gestió i limitació d’accés al Park Güell.
– Nova ordenació de la Rambla
– Coordinació del conjunt d’activitats de la Muntanya de Montjuïc

Mobilitat turística
– Regulació de la visita de grups en bicicleta
– Regulació dels ginys turístics
– Adopció dels criteris de senyalització turística a la senyalització per a vianants
– Desplegament de la senyalització turística per a vianants d’acord amb els Plans de Turisme de Districte
– Regulació de la mobilitat d’autocars turístics en indrets concrets com la Sagrada Família i el Park Güell

Desconcentració de l’activitat turística
– Elaboració i desplegament dels plans de turisme de districte i creació d’un nou mapa turístic amb els punts d’interès turístic promoguts
– Senyalització turística dels districtes d’acord amb el nou mapa
– Promoció de nou producte turístic: noves rutes turístiques descentralitzades, …
– Campanya de promoció ‘Les 10 Barcelones’
– Creació a Turisme de Barcelona del programa “Barcelona és molt més”, per afavorir el desenvolupament coordinat d’oferta turística complementària a les comarques de Barcelona

Finançament de les polítiques sobre turisme i gestió de l’impost turístic
– 8,9 milions d’euros ingressats a dia d’avui corresponents al període novembre 2012 – març 2014.
– Repartiment: 50% dels ingressos destinats a accions de Turisme de Barcelona, d’acord amb el sentit finalista que atorga la llei a aquest finançament, i l’altre 50% a desenvolupament de projectes de millora de l’oferta turística de la ciutat, amb especial atenció a la seva desconcentració pels diferents barris i districtes de la ciutat.

 

Actuacions en habitatges d’ús turístic

L’ordenació dels serveis d’allotjament i les seves diferents tipologies és avui un àmbit clau en la gestió turística. Els Habitatges d’Ús Turístic (HUTs) representen una oferta complementària a l’hotelera, atrauen un públic diferent i presenten unes característiques que permeten repartir millor la riquesa generada pel turisme. Majoritàriament representen una oferta de qualitat i cada cop més professionalitzada. A data de juny de 2014, a la ciutat hi havia 9.884 HUTs amb llicència.

 

 

Però, precisament per les seves característiques, també poden generar impactes negatius sobre el territori i alguns problemes de convivència si no s’ordenen adequadament. Amb aquest sentit, el Pla Especial d’Ordenació d’Habitatges d’Ús Turístic que s’aprovarà properament pretén establir un marc de regulació pel desplegament equilibrat dels HUTs a Barcelona que consolidi la seva essencial aportació a la competitivitat turística, faciliti l’encaix amb la ciutat i amb les comunitats on se situïn i garanteixi el nivell de qualitat que la ciutat requereix.

En paral·lel a l’elaboració d’aquest pla, des de fa temps el Govern municipal actua contundentment contra els habitatges d’ús turístic il·legals, una activitat que en moltes ocasions és difícil de demostrar donada la picaresca i les múltiples formes que tenen els propietaris i les agències per camuflar l’activitat. L’activitat inspectora de l’Ajuntament ha estat sostinguda durant els darrers anys, donant resposta d’ofici a totes les queixes i denúncies ciutadanes, i veient-se reforçada per les diferents campanyes inspectores posades en marxa als districtes de Ciutat Vella i l’Eixample. Així, entre 2007 i 2014 s’han realitzat a tota la ciutat un total de 4.050 inspeccions, atenent un total de 461 queixes i denúncies.

 

 

 

48 HUTs cessen l’activitat des de 2011

Un cop advertit un incompliment o activitat infractora fruit de l’activitat inspectora, s’incoa expedient disciplinari. El procediment consisteix en la inspecció i comprovació per recaptar proves de l’activitat, i s’inicia l’expedient. A partir d’aquí, s’obre un termini de 10 dies perquè el propietari presenti al·legacions, i, si se’n presenten, se n’elabora resposta i es fa una nova comprovació de l’activitat. Posteriorment es dicta l’ordre de cessament i la incoació de l’expedient sancionador, i s’obre un termini d’un mes per presentar recurs. Si n’hi ha i la resolució és no favorable a la propietat, es comprova el cessament de l’activitat, i en cas que es mantingui es procedeix al precinte de l’habitatge.

El total de 4.050 inspeccions realitzades a nivell de ciutat han resultat en un total de 1952 expedients oberts. A la següent gràfica se’n mostra l’evolució –cal tenir en compte que les dades referents a l’any en curs corresponen al mes d’agost, i l’estimació de tancament de 2014 se situa en 350 expedients oberts–.

 

 

Pel que fa a la resolució dels expedients de disciplina, de 2011 a 2014 un total de 48 d’habitatges d’ús turístic han cessat l’activitat. D’aquests, 25 han estat precintats després de comprovar que continuaven operant tot i l’ordre de cessament, mentre que els altres 23 han deixat d’operar de forma voluntària. De la resta d’expedients, 237 han derivat en l’obertura d’expedients sancionadors; 230 en ordres de restitució, i 623 s’han arxivat.

 

 

47 ordres de cessament a la Barceloneta

En el cas de la Barceloneta, el dilluns 25 d’agost el districte va iniciar una inspecció d’ofici per ordre de la regidora del districte de Ciutat Vella, Mercè Homs, actuacions que se sumen a la inspecció per denúncia que ja es realitzava fins llavors. Com a resultat d’aquesta feina, fins al diumenge 31 d’agost s’han dictat 47 ordres de cessament que afecten 58 pisos que actuaven il·legalment, dels quals s’ha comprovat que 14 ja han deixat d’operar. Durant aquests dies, s’han inspeccionat a la Barceloneta fins a 454 habitatges i, d’aquests, s’ha constatat que 94 eren habitatges d’ús turístic il·legals.





Paraules clau

benestar/ civisme/ habitatge/ turisme/