Xavier Trias: “La cooperativa de recollida de residus vol ajudar a la inserció social i laboral de les persones que es dediquen a aquesta activitat” : Servei de Premsa

Xavier Trias: “La cooperativa de recollida de residus vol ajudar a la inserció social i laboral de les persones que es dediquen a aquesta activitat”

24/07/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, la tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, el president del Grup Municipal d’Unitat per Barcelona (ERC+RCat+DCat), Jordi Portabella, i el Comissionat d’Immigració i Acció Comunitària, Miquel Esteve, han presentat avui la cooperativa de recollida de residus dirigida a oferir una sortida integral a les persones en situació de vulnerabilitat provinents de diferents assentaments de la ciutat i que viuen de la recollida de residu, en el marc de l’Oficina del Pla d’Assentaments. Aquesta iniciativa, a proposta del grup municipal d’Unitat per Barcelona (ERC, RCat+DCat), proporciona una resposta global a través de tres grans eixos: ocupació, habitatge i cobertura de la resta de les necessitats bàsiques.

 

 

La cooperativa neix del compromís de l’Ajuntament de Barcelona de donar una alternativa a les persones vulnerables que viuen en els assentaments de la ciutat per dignificar les seves condicions de vida i combatre l’exclusió social, independentment del seu origen i de la seva situació jurídica. Amb aquest objectiu es va posar en marxa, el mes d’octubre del 2012, el Pla d’Assentaments Irregulars (PAI), i, el mes de gener del 2013, l’Oficina del Pla d’Assentaments Irregulars (OPAI).

Xavier Trias, ha explicat que “aquesta cooperativa neix per donar sortida laboral i assistencial a persones que viuen de la recollida de residus a través d’una iniciativa que tindrà un gran retorn social. Volem situar la recollida de residus en un àmbit legal i ajudar a la inserció social i laboral de les persones que es dediquen a aquesta activitat”. L’alcalde també ha destacat que “com a Ajuntament hem de donar resposta a les necessitats de les persones que, malauradament, no tenen garantits els seus drets de residència o ciutadania”.

Per la seva banda, el president del Grup Municipal d’Unitat per Barcelona, Jordi Portabella, ha remarcat que “hem posat la primera pedra d’un circuit organitzat, via cooperativa, per regular la recollida i reciclatge de ferralla abans que esdevingui una pràctica que comporti l’aparició d’organitzacions de caire mafiós, com ha succeït en altres àmbits.

Segons Portabella, “aquest és un projecte, econòmic i social, que incideix en tres dels eixos vitals per a qualsevol persona independentment del seu origen, situació, raça o sexe: ocupació, habitatge i necessitats bàsiques”.

La cooperativa de recollida de residus està adreçada a persones inscrites en el Pla d’Assentaments Irregulars, sigui quina sigui la seva situació administrativa, sempre que, tot i trobant-se en situació irregular, reuneixin les condicions per acollir-se a una regularització per arrelament social, per la qual cosa necessiten una oferta de treball que podria proporcionar la pròpia cooperativa per a ajudar a regularitzar a les persones.

El projecte es dedicarà a la recollida de residus amb el sistema de porta a porta, i a la promoció de la seva reutilització a través de:
– La sensibilització, informació, i educació ciutadana en la recollida selectiva de residus i altres residus.
– La recollida i el trasllat dels residus a punts verds i ferrovelleres agremiades.
– Reparació, reutilització i transformació de residus.

Es preveu que les persones participants tinguin un sou mínim interprofessional, que actualment es troba en 645,30 euros al mes, 9.034,20 euros a l’any. Es contempla la possibilitat de retribució en espècies a través de la cobertura de les necessitats bàsiques, entre les que es troba l’habitatge, i que suposaria una part del sou, mentre que la resta el cobrarien en metàl·lic.

Es calcula que la proposta s’iniciï amb una prova pilot el proper mes de setembre on participaran 12 persones, i que permetrà valorar la viabilitat de la proposta inicial i adaptar i modificar els aspectes que garanteixin la seva continuïtat en el futur. Es pretén arribar a 30 persones, com a mínim, i que a llarg termini podrien arribar a ser-ne més. La prova pilot està assessorada per LabCoop, cooperativa de segon grau i sense ànim de lucre que impulsa iniciatives d’emprenedoria social, i que ha realitzat l’estudi tècnic previ i que assessorà els integrants de la nova cooperativa a l’hora de posar-la en marxa.

L’Ajuntament farà una inversió inicial de 274.855 euros, per la posada en marxa del projecte, on estan contemplats la compra de material, els costos fixos inicials, etc. Aquesta cooperativa suposarà un estalvi en la despesa social que es dedica actualment a aquestes persones en el marc del Pla d’Assentaments Irregulars.

 

Balanç Pla d’Assentaments Irregulars

Des de la seva posada en marxa el mes de gener del 2013, l’Oficina del Pla d’Assentaments Irregulars ha atès a 570 persones.

Maite Fandos ha destacat que “les dades que es presenten són el resultat del compromís que vam prendre per donar sortida a les persones que vivien en assentaments irregulars a la nostra ciutat. Per primera vegada Barcelona disposava d’una eina i un protocol d’atenció d’aquest col·lectiu que els ofereix una atenció integral, garantit sobretot les seves necessitats bàsiques”.

Des d’aquesta Oficina, i a través del Pla d’Assentaments Irregulars, s’atenen les necessitats socials de les persones vulnerables que viuen als assentaments gestionant recursos d’allotjament temporal, formació i inserció laboral, i assessorament jurídic.

Pel que fa els recursos residencials, s’ha allotjat a les persones en 8 pisos gestionats per entitats (Creu Roja, ACISI-CEPAIM, Fundació Mambré i Fundació Iniciatives Solidàries), pensions i programes d’intermediació d’accés a l’habitatge amb entitats (Bayt al Thaqafa i ACISI-CEPAIM).
– Des de gener de 2013 s’ha allotjat a 267 persones.
– A 20 de juliol de 2014 hi ha allotjades 110 persones.

Recursos d’assessorament jurídic: s’ha acompanyat el procediment legal de les persones a través del SAIER i advocats especialitzats.
– Des de gener de 2013 s’han fet 118 atencions

Recursos de formació i capacitació personal i professional: s’han impartit cursos en diferents especialitats formatives a través de diverses entitats (Norai, Trinijove, Fundació Ared, Fundació Benallar, Biciclot, Fundació Intermedia). En total s’han realitzat 2.288 hores de formació en sectors com l’hostaleria, la confecció industrial, auxiliar de mosso de magatzem, jardineria i agricultura ecològica, mecànica de bicicletes i empoderament i inclusió.
– Des de gener del 2013, 96 persones s’han format a través d’aquests cursos.

Recursos d’alfabetització i llengua: s’ha impartit català, castellà i alfabetització a través del Consorci de Normalització Lingüística i d’altres entitats.
– A 20 de juliol de 2014, 55 persones estan seguint aquests cursos.

Recursos d’inserció laboral: s’han desenvolupat convenis de col·laboració amb diferents empreses d’inserció i altres per afavorir la inserció laboral del usuaris: Fundació Formació i Treball, Fundació Trinijove, FEICAT (Federació Empreses d’Inserció de Catalunya), Incorpora (Fundació La Caixa), i BCN Activa.
– Des d’1 de gener de 2013, 34 persones s’han inserit al mercat de treball.

També s’han gestionat recursos de detecció i mediació a través del serveis municipals i d’entitats (Creu Roja i ACRS-Associació Catalana de Residents Senegalesos), i recursos municipals per fer seguiment social: Servei d’Inserció Social (SIS), Servei d’Atenció a Població Itinerant (SASPI), i Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats (SAIER).

 

 

Pel que al perfil de l’usuari, es tracta d’un home (83%) d’entre 30 i 45 anys (47%), procedent del Senegal (29%), i en una situació administrativa irregular (60%).

 





Paraules clau

Pla d’Assentaments Irregulars/ residus/