Trias: “amb el nou Centre d’Urgències i Emergències Socials dotem a la ciutat d’un centre d’atenció a les persones de primer nivell i de referència a Europa” : Servei de Premsa

Trias: “amb el nou Centre d’Urgències i Emergències Socials dotem a la ciutat d’un centre d’atenció a les persones de primer nivell i de referència a Europa”

12/06/2014



Temps estimat de lectura: 7 minuts

L’alcalde Xavier Trias, acompanyat de la tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, han visitat les noves instal·lacions del Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona, que s’ha traslladat a una nova ubicació al carrer Llacuna, número 25. Aquest trasllat respon a la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona d’ampliar i millorar aquest servei pioner, i únic a Europa, d’atenció psicosocial permanent, que atén qualsevol situació d’urgència i d’emergència de la ciutat les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

Durant la seva visita, l’alcalde ha destacat la importància de prioritzar les polítiques “per poder donar resposta a la gent que més ho necessita, i ser capaços de crear mecanismes per donar solucions a situacions d’urgència i emergència social”.

 

“Amb aquestes noves instal·lacions”, ha dit Trias, “dotem a la ciutat de Barcelona d’un centre d’atenció a les persones de primer nivell, i de referència a Europa, en casos i situacions d’urgències i emergències socials. Un equipament amb uns professionals de primer nivell, amb vocació d’atenció al ciutadà, que són un orgull per la nostra ciutat”.

Per la tinenta d’alcalde, Maite Fandos, “el nou equipament, i sobretot la manera de treballar del CUESB, esdevenen la insígnia de la forma d’entendre les polítiques socials de l’Ajuntament”.

Fandos ha destacat que el nou CUESB “esdevé un espai adequat per atendre les diferents realitats a les quals ha de fer front el Servei d’Urgències i Emergències i que sovint presenten un alt grau de complexitat”. La tinenta d’alcalde també ha recordat que el nou edifici “va ser un compromís que vam prendre a principis de mandat, i ara ja és una realitat.” Durant aquest últims anys, ha destacat Fandos, “el CUESB ha anat ampliant les actuacions on intervenen sumant nous protocols coordinant-se amb més serveis, i sobretot ha estès la seva actuació a l’Àrea Metropolitana”.

 

Un nou equipament de més de 1.700m2 amb 112 places d’acollida

L’equipament, de més de 1.700 m2, es distribueix en:

– El nou Servei d’Estades Breus, amb 108 places d’acollida distribuïdes en 7 habitacions de 12 i 18 places. Aquest servei està destinat a acollir a persones que, com a conseqüència d’una emergència, momentàniament no poden retornar al seu domicili habitual. L’objectiu d’aquest servei és atendre a persones i famílies que en patir una situació d’emergència requereixen d’una ajuda psicosocial integral que atengui tant les seves necessitats bàsiques com les psicològiques i emocionals. Aquest equipament garantirà l’atenció psicosocial immediata. El centre disposa de dutxes, menjador, zona d’esbarjo amb televisió i ordinador amb connexió a internet.
Aquest servei també acollirà la Fase II del dispositiu d’Operació Fred, que s’activa quan hi ha una previsió de baixada de les temperatures igual o inferior a 0º. Durant la fase preventiva, que s’activa de forma ordinària durant els mesos d’hivern, s’obrirà el Centre d’Acolliment Nocturn d’Emergències que es va inaugurar el passat 4 de desembre al Passatge Dos de Maig i que va atendre fins el 9 de març del 2014 a 611 persones i es realitzaren un total de 5.859 pernoctacions.
Amb l’increment de 183 places (108 del Centre d’Estades Breus i 75 del Centre d’Acolliment Nocturn d’Emergències), la incorporació dels equips d’inserció al procediment, i la utilització de les noves tecnologies per a l’elaboració dels itineraris per recórrer la ciutat, l’Ajuntament té una millor capacitat de resposta per atendre a les persones que pernocten al carrer.

– El nou equipament també disposa de 4 places d’acolliment d’urgències, distribuïdes en 2 habitacions, que permetran oferir allotjament immediat a persones que, a banda de patir una situació d’urgència, presentin un perfil de vulnerabilitat (famílies, dona víctima de violència i els seus fills, persones grans extraviades, etc.). Aquestes places donaran resposta a persones que arribin en horari nocturn i que han d’esperar la derivació al centre de referència. Aquestes places d’urgències permetran oferir una major atenció integral a les persones usuàries en un espai que els ofereix una major intimitat i comoditat.

– 3 sales d’espera, una d’elles adequada per a famílies amb nens.

– 4 despatxos d’entrevista que preserven la intimitat i la confidencialitat.

– Una sala comuna i una sala de coordinació que permet la coordinació d’un Call Center en situacions d’emergència

– Un magatzem que permet tenir tot el material d’emergències controlat i organitzat per a l’atenció immediata.

Durant aquest any també està previst crear el Centre de Comandament Avançat, un centre mòbil que permetrà desplaçar el centre logístic del CUESB al lloc de l’emergència per tenir capacitat de gestionar, in situ, les bases de dades, facilitant la recerca de recursos i la coordinació dels equips.

 

Un centre de referència a la ciutat i a l’Àrea Metropolitana en atenció d’urgències i emergències socials

Aquest nou centre és una mostra de l’impuls que l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, va donar al Servei d’Urgències i Emergències Socials a principis del 2012 a través de la projecció de nous projectes i accions que anaven adreçats a l’ampliació i la modernització dels serveis d’atenció a urgències i emergències socials de la ciutat.

 

Entre els projectes que s’han portat a terme destaca la projecció a l’Àrea Metropolitana del CUESB. S’estima que les urgències que atén el CUESB fora de la ciutat suposa un 11%, i un 20% pel que fa a les emergències. Per aquest motiu és necessari regularitzar les intervencions que es realitzen a l’Àrea Metropolitana a través de protocols de col·laboració amb els municipis que assegurin un seguiment de la vulnerabilitat detectada.

Per aquest motiu, el passat mes de juny es va posar en marxa una prova pilot de col·laboració del CUESB amb els municipis del Consorci del Besòs (Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramanet i Montcada i Reixac). El conveni determina que el CUESB assumeix l’atenció d’urgència d’aquests municipis fora de l’horari normalitzat i l’atenció a les situacions d’emergència, mentre que cada municipi assumeix el cost dels recursos necessaris per a l’atenció (residències, pensions, ajudes econòmiques, etc.).

Fins el mes de desembre el CUESB va atendre a un total de 71 persones en el marc d’aquesta prova pilot. La valoració dels municipis és molt positiva, i actualment s’està treballant en la seva ampliació.

 

Ampliació dels protocols d’actuació

El CUESB també ha signat nous protocols d’actuació per poder oferir una millor atenció i de forma més coordinada segons el tipus de situació que cal atendre:

– Protocol Urgent per a l’atenció social en desnonaments signat entre l’Ajuntament de Barcelona, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, la Secretaria de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i els Col·legis d’Advocats i de Procuradors. Aquest protocol permet que el CUESB pugui atendre de manera immediata a totes les persones, especialment a les més vulnerables, que estiguin afectades per aquests processos amb l’objectiu de garantir el seu reallotjament immediat i de proporcionar l’atenció i suport psicosocial necessari.

– Protocol amb l’Institut Municipal de Discapacitats per a l’actuació en els casos d’urgències socials que comporten l’atenció a les persones amb discapacitat i forta dependència perquè puguin ser allotjats en centres adequats a les seves dificultats específiques.

– Protocol amb Bombers per garantir en cas d’un sinistre, l’atenció psicosocial a les persones afectades.

– Millora del Protocol amb la Guàrdia Urbana, que introdueix l’atenció psicosocial immediata als familiars de víctimes mortals en accidents de trànsit a la nostra ciutat.

– Protocol amb SEM-061, que permet l’actuació conjunta i coordinada i evita la duplicitat en l’activació de recursos i una atenció segmentada a les persones afectades.

– Protocol amb Mossos d’Esquadra, per a la coordinació conjunta i evitar aquelles situacions en les que les persones i/o famílies afectades per situacions de gran impacte emocional quedin desateses (suïcidis, temptatives de suïcidi, intents d’homicidi, desallotjaments, violència de gènere, etc.)

– Protocol amb l’Institut de Medicina Legal de Catalunya (Departament de Justícia), que permet atendre situacions de persones que han patit un greu impacte emocional per la pèrdua inesperada d’un familiar per un accident o per una altra causa, i tanmateix, en situacions d’emergència per múltiples víctimes a la ciutat, per establir les pautes d’actuació a fi de garantir l’acompanyament i atenció psicosocials als familiars durant el procés d’identificació dels cossos.

– Protocol amb l’Oficina del Pla d’Assentaments, que en el cas de les inspeccions es realitzen conjuntament amb serveis del districte de referència. En el cas de desallotjament d’assentaments irregulars, la missió del CUESB és proporcionar l’atenció psicosocial necessària i derivar els afectats als servei de tractament social corresponent que, conjuntament amb l’OPAI, treballen en l’activació de recursos de llarga estada, ocupació laboral, etc.

– Conveni per a la provisió d’aliments bàsics, que permet proporcionar d’immediat un lot d’aliments bàsics en situacions d’alta vulnerabilitat alhora que derivarà amb caràcter preferent als afectats al Centre de Serveis Socials de referència per garantir la continuïtat de l’atenció.

 

Més de 20.000 persones ateses durant el 2013

L’equip de professionals del CUESB està format per 62 professionals (entre treballadors/es socials, psicòlegs, cap del departament, tècnics/ques, caps de torn, etc), que treballen en torns de 13 professionals com a mínim.

El CUESB va atendre durant l’any 2013 a 20.329 persones, gairebé un 29% més que l’any 2012. El volum de les persones que atén aquest servei ve donada pels requeriments de la ciutat per aquest tipus de situacions. La creació i la millora dels protocols també han fet augmentar les situacions en les que el CUESB intervé, i aquest fet també ha fet créixer el nombre de persones ateses.

Com el seu nom indica, el CUESB atèn les urgències i emergències socials:

– El Servei d’Urgències Socials dóna resposta a les persones o famílies que es troben en situació de crisi social greu i que necessiten una acció immediata (pèrdua sobtada d’allotjament, persones extraviades, maltractaments, etc.).

– Pel que fa al Servei d’Emergències Socials, s’activen d’avant una situació de sinistre o quan s’activa un pla d’emergència, i actua en coordinació amb altres serveis (Bombers, Guàrdia Urbana, SEM, etc.), per tal d’atendre les persones afectades i proporcionar l’ajuda necessària perquè puguin tornar a la normalitat tan aviat com sigui possible (incendis, explosions, inundacions, etc.)

L’atenció que dona el CUESB pot ser presencialment, telefònicament (atencions, informacions i assessoraments), a domicili (valoracions, observatoris, caigudes, desnonaments, etc) i amb l’activació de recursos (allotjament, ajuts econòmics, ingressos en residències, etc).

Des del 2012 l’Ajuntament de Barcelona ha anat augmentat el pressupost d’aquest servei per millorar i incrementar els serveis que ofereix el CUESB. Així, el seu pressupost per l’any 2014 ha augmentat un 39,86% respecte el 2012, passant de 1.838.649 a 2.571.695 euros (no s’inclou el cost de rehabilitació de la nova seu del carrer Llacuna).





Paraules clau

Centre d’Urgències i Emergències Socials/ CUESB/