Llum verd definitiu a la nova gestió dels aparcaments públics del centre de la ciutat per impulsar el parc d’habitatge de lloguer social : Servei de Premsa

Llum verd definitiu a la nova gestió dels aparcaments públics del centre de la ciutat per impulsar el parc d’habitatge de lloguer social

28/02/2014



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El plenari municipal d’aquest divendres ha aprovat definitivament la creació d’una societat d’economia mixta que concentrarà en un sol operador la gestió dels aparcaments públics de l’àrea central de Barcelona a través d’una concessió de 25 anys. La constitució de la nova societat, que s’anomenarà Barcelona d’Aparcaments Municipals (BAMSA), ha vist llum verd amb els posicionaments favorables de CiU, PP i UpB.

Aquesta operació de concentració dels aparcaments possibilitarà el finançament d’un mínim de 1.000 habitatges, que suposarà una gran ampliació del parc públic d’habitatge de lloguer social de Barcelona. L’adjudicació de la gestió d’aquests aparcaments permetrà l’obtenció d’un mínim d’ingressos de 100 milions d’euros, corresponents a la part del pagament al comptat del valor de la nova societat mixta.

BAMSA estarà participada en un 40% de B:SM i en un 60% per un tercer que s’incorporarà a la societat. El plenari ha donat l’últim vistiplau a l’operació i a la publicació de la convocatòria del concurs públic per a la selecció del futur adjudicatari. Durant tres mesos, al procediment obert s’hi podrà presentar qualsevol empresa que garanteixi la solvència financera, els coneixements tècnics i l’experiència necessària per garantir els objectius d’eficiència i rendibilitat social i econòmica, objectes d’aquesta nova modalitat de gestió. La previsió és que el plenari d’octubre faci efectiva l’adjudicació, i l’inici de la gestió efectiva dels aparcaments del Perímetre Central està prevista a finals del segon semestre del 2014.

Les ofertes de les empreses interessades hauran de superar un import econòmic mínim de 160 milions d’euros determinat en el plec de condicions del concurs. Aquelles amb una proposició inferior al mínim establert no seran admeses.

Durant el debat, la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha celebrat que la iniciativa tiri endavant: “Avui tenim la satisfacció donar llum verd de forma definitiva a la que considerem una gran operació de rendibilització d’actius per tal de poder fer realitat la política d’habitatge social més gran en aquesta ciutat dels últims anys”.

A més, Recasens ha posat en valor que la nova gestió representa “el tancament d’un cercle virtuós”. “Estem consolidant un model de rigor, eficàcia i eficiència que permet maximitzar i rendibilitzar recursos, generar-ne de nous i fer que aquests serveixin per donar resposta als nous reptes socials”, ha assegurat, i ha dit que aquest projecte “visualitza i demostra que l’alcalde Trias és l’alcalde de les persones”.

 

Més ingressos per a la inversió pública

La valoració del preu de sortida en el concurs d’aquesta nova societat és de 266M€. L’Ajuntament treu a licitació el 60% d’aquesta societat. En el moment de la incorporació a la nova societat, l’adjudicatari abonarà al comptat a l’Ajuntament un import mínim corresponent a 100M€, i la resta –com a mínim, 60M€– serà aplaçada amb interessos, amb cobraments anuals per a l’Ajuntament que mantindran un ingrés recurrent dedicat a inversió municipal en els propers 25 anys. A més, BAMSA abonarà a l’Ajuntament un ingrés variable en funció del volum d’operacions anuals.

Un cop seleccionat l’adjudicatari es procedirà a la constitució de la nova societat i a la incorporació de B:SM a aquesta. BAMSA iniciarà la seva gestió amb els 15 aparcaments aportats per B:SM i anirà incorporant els restants a mesura que vagin vencent les actuals concessions (4 al 2016, 4 al 2018 i la resta abans de 2023).

 

Impuls d’un parc públic d’habitatge social

L’Ajuntament destinarà 100M€ a donar resposta a les necessitats socials de les persones i a garantir l’accés a un habitatge digne, prioritats bàsiques que l’equip de Govern municipal es va marcar a l’inici de mandat.

Pel que fa a l’impuls del parc públic d’habitatge, el Patronat Municipal de l’Habitatge (PMHB) executarà 7 promocions de pisos socials per valor total de 51,1M€:

A banda, l’Ajuntament destinarà aproximadament un total de 50M€ a altres operacions vinculades a habitatge que es destinaran a lloguer assequible. En concret, es tirarà endavant:

30M€ a la compra i rehabilitació de 300 habitatges per lloguer social a Ciutat Vella, Sants i Nou Barris.
5M€ per acords amb entitats privades per promoure el lloguer social, mantenint la titularitat privada dels habitatges, però germanitzant una renda. Es destinaran Els àmbits prioritaris seran Ciutat Meridiana, Besòs, Torre Baró i Trinitat Vella.
5M€ en ajuts a la rehabilitació a Canyelles.
10M€ en ajuts a promotors socials d’habitatge de lloguer o a promocions aturades, amb el compromís d’iniciar obres a les Casernes de Sant Andreu.

Pel que fa a l’atenció a les persones, fruit de l’acord assolit amb el PP l’Ajuntament destinarà 15M€ provinents de l’operació a reforçar les polítiques socials, amb l’objectiu de consolidar i ampliar els serveis dirigits a augmentar la integració, la inclusió i donar resposta a les necessitats socials de tots els barcelonins i barcelonines.

 

Impuls a la mobilitat sostenible

La concentració en una sola empresa operadora dels aparcaments públics de la zona central permetrà millorar les polítiques de mobilitat sostenible de la ciutat, en termes de tecnologia aplicada a la gestió, en sistemes de pagament, en la informació als ciutadans i en la comunicació permanent amb el Centre de Control de Trànsit municipal, així com en la millora de la qualitat de servei dels aparcaments que estan sota la seva gestió. L’Ajuntament, a través de BSM i Mobilitat, estarà present en la gestió de l’empresa i dels 36 aparcaments en disposar del 40% de les accions, de manera que vetllarà perquè es duguin a terme les inversions necessàries en mobilitat. A més, el plec de condicions del concurs exigeix que l’adjudicatari inverteixi un mínim de 50,5M€ en el manteniment i rehabilitació dels aparcaments inclosos en l’operació.

La nova societat mixta aplegarà fins a 26 aparcaments d’una àrea anomenada Perímetre Central. Fins ara, 15 d’aquests estan explotats sota gestió directa -a través de B:SM-, i 11 sota gestió indirecta que vencen les seves concessions en els propers 10 anys. Per tant, l’Ajuntament passarà a tenir responsabilitats de gestió (no només patrimonials) sobre 11 aparcaments fins ara sota gestió purament privada, alhora que mantindrà la titularitat sobre tots 26. Així, la fórmula d’èxit de la col•laboració públic-privada, per la qual aposta la ciutat de Barcelona, es trasllada a la gestió dels aparcaments municipals.

 

Perímetre Central

El Perímetre Central inclou 26 aparcaments i un total de 11.643 places.

Els aparcaments inclosos en el Perímetre presenten un alt trànsit en règim de rotació en comparació amb el nombre d’abonats. Tenen una importància especial per a la regulació de mobilitat de la ciutat i un gran potencial de gestió per a incidir el comportament dels usuaris dels cotxe.

Aquesta àrea central es caracteritza per la concentració terciària: comercial i de gestió, la concertació de l’oferta d’estacionament destinada a l’oferta forana (zona blava i aparcaments públics) i de concentració de trànsit. Per tant, les necessitats de regulació són màximes.

 





Paraules clau

aparcaments públics/ bamsa/