Barcelona desplega els Plans de Turisme de Districte per descobrir als visitants i veïns tots els secrets de la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona desplega els Plans de Turisme de Districte per descobrir als visitants i veïns tots els secrets de la ciutat

19/12/2013



Temps estimat de lectura: 7 minuts

El Govern municipal posa en marxa els Plans de Turisme de Districte com a eina de desconcentració territorial de l’activitat turística a Barcelona, per tal d’ordenar i obtenir una millor distribució dels seus efectes en el conjunt del territori i afavorir-ne una millor gestió. Es tracta d’un nou mapa turístic de la capital catalana que posa en valor la identitat de cada barri i districte i en destaca tots els seus atractius, de manera que els visitants i també els propis barcelonins descobreixin els secrets més ben guardats de la ciutat.

La iniciativa respon a l’aposta per promoure un turisme responsable i sostenible que afavoreixi el desenvolupament de l’activitat econòmica, i alhora reparteixi millor tant la riquesa que genera com la pressió produïda en determinades zones. Tot plegat, per revertir en una millor qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes.

És per això que cada districte ha dut a terme un procés participatiu per identificar quins són aquells actius i potencialitats que pot destacar. Aquesta feina ja es va iniciar amb els plans pilot de Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi i Horta-Guinardó, i ha continuat amb més de 80 reunions de treball i la participació de més de 400 persones entre representants d’entitats, associacions i tècnics dels districtes. Un treball que ha donat lloc a deu fulls de ruta per tal que cada districte desenvolupi les seves pròpies estratègies d’impuls del seu territori des del punt de vista de l’interès que pot tenir per al visitant.

 

Garantir l’equilibri entre el turisme i el ciutadà

Durant la presentació d’aquest dijous, la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha explicat que “la raó de fons de la mesura és garantir l’equilibri entre el turisme i el ciutadà”. “El desenvolupament d’aquesta estratègia de ciutat ens ha de permetre capilaritzar millor l’activitat turística, repartir més bé els seus efectes i implicar-hi més i nous agents”, ha dit, i ha afegit que cada districte “podrà definir la seva relació envers la vida dels seus ciutadans”.

A l’acte també hi han participat diversos regidors de districte per detallar les línies mestres dels seus plans específics. La de Ciutat Vella, Mercè Homs, ha valorat molt positivament el fet que “tots els districtes siguin protagonistes del turisme de la ciutat” i treballin per cohesionar els beneficis d’aquest sector amb la convivència veïnal. A més, ha citat el monestir romànic de Sant Pau del Camp com a exemple de nou atractiu turístic que potenciarà el pla turístic de Ciutat Vella.

Per part de Sants-Montjuïc, el regidor Jordi Martí ha considerat la iniciativa “necessària per tenir una ciutat més compensada i perquè els ciutadans puguin accedir d’una manera ordenada als actius que hi ha distribuïts” pel territori, i ha ressaltat la importància d’haver dut a terme un procés participatiu “mogut des de baix amb els veïns i entitats dels districtes” per elaborar les estratègies.

La regidora Irma Rognoni també ha fet èmfasi en el procés participatiu, i ha dit que Nou Barris potencia amb el seu pla “elements històrics i patrimonials coneguts a nivell de districte però no tant a nivell de ciutat que també formen part de la memòria històrica i cultural” de Barcelona. Com a exemple ha posat el castell de Torre Baró, la Casa de les Aigües i el Parc de Collserola.

Raimond Blasi ha argumentat que Sant Andreu pretén “situar-se com un districte amb un potencial turístic important” a la ciutat, i ho farà a partir d’un pla articulat en quatre eixos: el patrimoni industrial, amb actius com el recinte fabril Fabra i Coats; la cultura creativa, a partir d’espais com el Canòdrom; la cultura popular, que inclou les festes i tradicions locals; i l’àmbit comercial, amb els eixos associatius i la restauració del districte.

Per la seva banda, la regidora d’Horta-Guinardó, Francina Vila, ha subratllat el vessant social i ciutadà que aportarà aquesta estratègia a tot el territori: “Ajudarà als districtes a trobar un relat compartit i farà que els veïns se sentin interpel·lats, es facin seu aquest relat i el puguin explicar a la gent que ens visiti”.

També ha pres part en la presentació el director general de Turisme de Barcelona, Pere Duran, que ha expressat el compromís adquirit pel consorci per “ajudar a desenvolupar l’estratègia turística de la ciutat des de l’òptica de la demanda”, i acompanyar el procés de transformació dels actius d’interès turístic en producte per tal de comercialitzar-los i oferir-los al visitant.

 

Una mirada diferent a la Barcelona icònica

Els Plans de Turisme de Districte són, doncs, un esforç per incloure els districtes en la cadena de valor de l’activitat turística i perquè escriguin el seu propi relat per proposar al visitant una mirada diferent a la Barcelona icònica. Es tracta d’oferir nous encants especialment als turistes que tornen per segon cop a la ciutat i ja en coneixen els llocs més emblemàtics i concorreguts. Però no només estan pensats per als turistes, sinó que també aporten als barcelonins i veïns de l’Àrea Metropolitana una nova concepció del seu entorn que dóna la possibilitat de descobrir espais i indrets poc coneguts. Un nou enfoc que permetrà al barceloní fer de turista a la seva pròpia ciutat.

El resultat de tot aquest procés són 6 programes que engloben 54 actuacions diferents:

– Informació i difusió. Per donar a conèixer els barris i districtes des d’una perspectiva turística.
– Desenvolupament de l’activitat turística. Per posar en valor els atractius i recursos potencials del territori, afavorint el desenvolupament i creació de producte turístic
– Projectes territorials estratègics. Iniciatives que incorporin la vessant turística en els projectes claus per a la desconcentració
– Ordenació i regulació. Establir normatives per tal de minimitzar els efectes de l’activitat turística i vetllar pel seu compliment
– Foment de l’activitat econòmica. Aprofitar el turisme com a generador d’activitat econòmica i ocupació
– Gestió turística. Potenciar les estructures administratives necessàries per tal d’ordenar i gestionar el sector.

Arran del desenvolupament dels Plans de Turisme, el mapa turístic de Barcelona experimenta un canvi que reflecteix la diversificació i desconcentració de l’activitat turística proposades.

Fins a dia d’avui, el mapa s’ha anat estructurant de forma paral·lela al desenvolupament turístic dels darrers anys, i respon a l’existència dels principals atractius turístics de la ciutat. De manera òbvia, aquests es concentren en aquells barris i zones més consolidats des del punt de vista històric i patrimonial.

El nou mapa turístic recull la visió actual d’allò que es vol que siguin els atractius i els punts de referència turística, així com aquells aspectes en els quals es vol fer més èmfasi com a atractius i recursos turístics, i ha de poder evolucionar a mesura que s’incorporen noves ofertes d’interès pels visitants de la ciutat. Des d’ara, l’Ajuntament el posa a disposició dels operadors de la ciutat per desenvolupar, conjuntament amb els districtes, noves ofertes al visitant. En aquest sentit pren especial rellevància Turisme de Barcelona, que s’involucrarà en la difusió del mapa tant des de la vessant de la promoció com amb la creació de nous productes turístics.

Per a elaborar-lo s’ha establert una classificació que ordena els punts d’interès turístic i els nodes o zones en funció de la seva importància:

– Icones: Punts de referència consolidats i a través dels quals Barcelona és coneguda al món, com per exemple la Sagrada Família i el Park Güell. Concentren el major interès dels visitants i són considerats allò que un no es pot perdre si visita la ciutat.
– Nodes: Són aquells indrets que vertebren al seu voltant un nombre significatiu d’atractius turístics. També engloben aquelles zones que compten amb un conjunt de característiques que li atorguen un interès turístic global, com són bona part dels nuclis històrics dels barris.
– Punts d’interès turístic de ciutat: Atractius que en molts casos ja formen part dels itineraris turístics de la ciutat, i en d’altres s’identifiquen amb potencial suficient per ser-hi tenint en compte factors com la seva història, el valor arquitectònic o el relat que els acompanya, entre d’altres.
– Punts d’interès turístic de districte: Es tracta d’aquells llocs o àmbits de la vida dels barris que ajuden a relatar la seva singularitat. La tipologia dels punts d’interès turístic, tant de districte com de ciutat, és molt diversa, i inclou des d’espais de patrimoni arquitectònic, arqueològic i industrial, fins a museus, miradors, mercats i instal·lacions esportives, entre d’altres.

 

Actuacions ja en marxa

Per al desplegament dels Plans de Turisme de Districte ja s’ha dut a terme un seguit d’actuacions que contribueixen a configurar aquest nou mapa turístic i facilitar-ne la difusió.

Senyalització turística a la via pública: En base al nou mapa, s’ha desenvolupat un nou sistema de senyalització turística integrat en la senyalització de vianants de la ciutat. Els cartells indiquen amb color marró els punts d’interès turístic, i amb blau la resta de destinacions. La informació dels suports es completa amb plànols de la zona de dos tipus: un de blau, amb tots els punts d’interès, i un de marró, amb només els punts d’interès i itineraris turístics. A més, cada mapa incorpora codis QR o NFC que permet la descàrrega via telèfon mòbil d’informació específica d’aquell emplaçament.

Potenciació de l’ús de la xarxa de transport públic: El 70% dels turistes de Barcelona fan servir el metro pel seu desplaçament per la ciutat. Per això, s’està treballant amb TMB i FGC per optimitzar els seus sistemes d’informació i senyalització de cara al viatger i potenciar-ne la seva vessant turística. En paral·lel, la recent comercialització de l’abonament turístic ‘Hola BCN’ per part de TMB afavoreix aquest ús. En els 10 primers mesos de l’any 2013 s’han venut més de mig milió d’abonaments.

Impuls de nous punts d’interès i itineraris: En diversos atractius amb potencial interès turístic ja s’ha endegat un procés per convertir-los en productes turístics que atraguin nous visitants. Seria el cas dels itineraris d’Horta-Guinardó per recórrer el districte tot descobrint-ne nous relats, com per exemple ‘Horta de Cinema’. També l’eix Park Güell–Turó de la Rovira–Hospital de Sant Pau, que ofereix una mirada inèdita de Barcelona amb un enorme potencial, i la iniciativa Raval Cultural, un conjunt d’accions impulsades pel districte per posar en valor l’acció conjunta de les entitats i les institucions que treballen pel barri i per la cultura.





Paraules clau

districtes/ plans turisme districte/ turisme/